<![CDATA[]]>

Petronella utmanar med färg och kvalitet

Elisabet Åberg

Publicerades: 30 september, 2012

Hon är en färgklick i en kamouflageklädd bransch. Med gula, turkosa och rosa hund- och jakttillbehör utmanar hon billigt slit och släng. Nästa person att nomineras till David-mot-Goliat-priset är Petronella Lindmark och hennes Paw of Sweden.

Nu får det vara slut på brunt, grönt och dålig kvalitet, tyckte Petronella Lindmark för några år sedan. I dag designar hon allt från koppel till jakt- och träningsredskap hemma i Hälsingland. Prototyperna testas av en skara vänner som är hundtränare, hundförare och jägare – och deras hundar förstås.

Tillverkningen sker i största möjliga mån inom länsgränserna och förutom företagets egna försäljning via webbutik, mässor och evenemang säljs produkterna till djurbutiker, Svenska Kennelklubben, Royal Canin och flera stora djursjukhus. Paw of Sweden konkurrerar med stora leverantörer till fackhandeln, som Dogman, Petcare och Petfood. Hennes produkter är dyrare, men själv ser hon många fördelar med sin produktion:

– Flera företag köper in billigt krafs från Kina, som många gånger inte är funktionella och håller dålig kvalitet. Men jag satsar på kvalitet, funktionalitet och design.

Medan de flesta jaktprodukterna är skogsmässiga i sin design bjuder Paw of Sweden på en rejäl dos färg. Petronella förklarar att hundar har ett annorlunda färgseende än vi människor. Djuren kan till exempel inte se färger som rött och orange mot den gröna naturen.

Därför går det att byta ut ett brungrönt apporteringsredskap, så kallad dummy, mot ett färgglatt och fortfarande uppnå det man vill – att hunden ska använda nosen för att hitta sin dummy.

Fördelen med en färgglatt träningsredskap är att hundägaren lätt hittar det. Även om det finns kvinnor inom jakt och hundföring så är producenterna av redskapen alltsom oftast män, berättar Petronella. På mässor känner
hon att företaget sticker ut:

– Där står jag, en blondin i kjol och snygga stövlar. Jag måste ju matcha mitt koncept!

Det gäller att vara tydlig i en mansdomimerad bransch, menar hon:

– Jag tar karlar på karlars vis. Det är raka rör. Jag är påläst och snackar business. Kunden går garanterat därifrån med ett rosa koppel efter att jag förklarat dess funktion.

Och motivera minsta lilla söm kan hon. För Petronella är utbildad biokemist och lärare. Som kemist har hon stenkoll på material och som lärare har hon förmågan att uttrycka sig.

Förra våren sa hon upp sig från lärarjobbet och ombildade samtidigt sin enskilda firma till ett aktiebolag för att ”det känns solidare”.

I framtiden vill Petronella att företaget ska expandera och när året är slut
ska hon utvärdera hur hon ska ta det vidare.

– En önskan är att få in produkterna i en butikskedja och att kunderna får ett koncept som de känner igen från norr till söder.

Nominera dig eller något annat småföretag som kämpar mot de stora till Driva Egets David-mot-Goliat-pris 2013