<![CDATA[Patrik Johansson driver Listermacken, utanför Sölvesborg. Tidigare var detta en Preem-mack, men idag kör Patrik själv.
Foto: Rickard Nilsson
© Rickard Nilsson Bild AB]]>

Bensinjätten ville få bort Patrik – då startade han en egen mack

Ebba Arnborg

Publicerades: 4 juli, 2015

Patrik Johansson vet hur man besegrar Goliat. När bensinjätten Preem kom med krav som han inte ställde upp på startade han en egen mack. Nu är han nominerad till Driva Egets David mot Goliat-pris. 

I Mjällby i Blekinge har Patrik Johansson sålt bensin sedan 1996. Hans butik och bensinmack Listermacken har ett brett sortiment och är ombud för Svenska Spel och Posten. Tack vare kringverksamhet med biltvätt, släputhyrning och försäljning av eldningsolja får han en skaplig vinst på de drygt 50 miljonerna i årsomsättning.

Men vägen till ett självständigt företag har varit lång och krokig. Patrik är ett bra exempel på hur en liten ”David” kan klara av jätten ”Goliat”, som i detta fall heter Preem.

När han började samarbeta med Preem gick allt bra. Men så ville det stora oljebolaget införa franchiseavtal, med villkor som Patrik tyckte var orimliga.

– De skulle köpa mina inventarier för en spottstyver och låta mig betala hyra, säger han.

Dessutom skulle Patrik ge dem en procent av all försäljning – även av sådant som inte kom från Preem, som ATG, postkontor och julgransförsäljning. Patrik fick ju jobba under ett starkt varumärke, menade Preem.

När han ville förhandla om villkoren vägrade Preem, menar Patrik, och krävde att han skulle flytta.

– Vi satt i mitt kök och jag sa att ”det är inte jag som ska flytta, det är ni”. Jag äger ju fastigheten, berättar han.

Preem tog fallet till hyresnämnden men Patrik fick vara kvar.

Efter beskedet från hyresnämnden var allt frid och fröjd i något år. Men så dagen före nyårsafton 2011 fick Patrik besök. Flera personer från Preem kom till macken.

– De sa att ”det här är din sista chans. Skriver du inte på nu så slutar vi att leverera bränsle till dig och stänger av din kassafunktion”, säger Patrik.

Men han tänkte inte ge sig. Han hade till den 31 juli 2012 på sig innan Preem skulle verkställa hotet. Under tiden ansökte han om bygglov för nya pumpar, köpte nytt datasystem och byggde en ny mack. När dagen kom stängde Patrik av strömmen till Preems pumpar och startade sina egna.

– Första dagarna sålde vi inte många liter, men det ökade snabbt och vi säljer mycket mer bränsle i dag än vad vi gjorde med Preem. Det talar för att alla affärer är lokala i grund och botten, säger han.

Reaktionerna från kunderna har varit överväldigande positiva. På grund av stora investeringar var siffrorna röda de första åren. Men det senaste året har det vänt.

Patrik själv tvivlade aldrig på att det skulle gå vägen. Att han mötte motstånd sporrade honom och att han kommer från bygden och känner kunderna tror han är till hans fördel. Han menar att man som liten inte ska låta sig skrämmas av stora företag.

Nu har han byggt ytterligare tre mackar och vill växa vidare. Att han får göra allting i egen regi nu tycker han bara är positivt:

– Det blir bäst då. Våra kunder upplever oss som positiva och gillar oss och det vi gör. De tycker att vi har en bra station.

När striden med Preem rasade beskrevs den i tidningarna som David mot Goliat.

– Nu, tre år senare, får man säga att David vann, säger Patrik.

Svarar på kritiken
Tove Grönkvist, press­ansvarig på Preem, får här uttala sig om kritiken:

 ”Preem känner inte riktigt igen sig i den av Patrik beskrivna processen. Det som beskrivs som ett hetsigt och dramatiskt flöde har snarare varit en kontrollerad dialog i god ton, även om vissa meningsskiljaktigheter förekommit.

Preem sjösatte 2007 en stor förändring av affären för bemannade stationer för att harmonisera anläggningarna. Ett nytt avtalspaket togs fram som godkändes av Preems Servicehandlarförening, där en övergripande princip är att alla partner ska ha samma avtalsvillkor. Patrik krävde dock speciella och bättre villkor men Preem såg det inte möjligt att särbehandla honom, inte minst av rättviseskäl mot övriga Preem Partners.

Preem och Patrik har diskuterat flera alternativa lösningar för ett framtida samarbete, men än så länge har ingen överenskommelse kunnat träffas. Preem känner till att Patrik har startat en egen drivmedelsverksamhet och önskar honom självfallet lycka till med denna.”