InspirationLeverantörsstrul och en oväntad sjukhusvistelse – det blev en tumultartad start när Marie-Therese och Christian sa upp sig från lyckade karriärer för att sälja fudge. Tre år senare har de över 400 återförsäljare och gör succé med sitt företag Mrs Curlie´s. Här berättar de hur de lyckats.

Kanske har du stött på deras fudge i sommar Sverige, som säljs på allt från slott till gårdsbutiker, secondhand-affärer och fik. Men hur kommer det sig att en lärare och en civilingenjör vars karriär går spikrakt uppåt tar tjänstledigt för att starta ett företag som säljer fudge? Det korta svaret: ett bultande företagshjärta.

– Det var många som blev förvånade när vi sadlade om. De flesta tyckte dock att vi var modiga. Drivkraften att ha något eget ligger djupt i oss då vi båda kommer från företagarfamiljer. Vi har aldrig tvekat på att detta var en bra affärsidé. För att våga satsa krävs mycket mod och uthållighet samt att tro på sig själv och sin idé.

Tar fram smakerna själva

När Marie-Therese i sina tonår var på språkresa i England, tog hon med sig fudge hem till sin familj. Familjen sålde därefter fudge på Lisebergs julmarknad i nästan 15 år. Men 2013 tog Christian och Marie-Therese över fudgebodarna, byggde upp ett varumärke och ändrade receptet. Till slut hade de format sitt företag Mrs Curlie´s.

– Vi tar fram alla smaker själva och satsar på äkta engelsk fudge. Sedan har vi en tillverkare, en familj i England som kokar fudgen enligt traditionella recept och metoder, berättar Christian.

Samma år som de satsade på Mrs Curlie´s väntade de barn. Paret åkte runt och visade upp sin fudge och varumärket Mrs Curlie´s för över 30 butiker. I samma veva ringde deras dåvarande tillverkare och berättade att de inte längre kunde leverera någon mer fudge.

– Det kom som en överraskning och var självklart jobbigt. Vi fick flyga över till England och snabbt jaga efter en ny tillverkare och valde dem vi fortfarande samarbetar med.

Den nya familjemedlemmen var planerad att komma till världen i februari 2014. Men redan i oktober 2013 fick Marie-Therese åka in akut. Hon blev då ordinerad att ligga still.

Christian var tvungen att rädda starten av företaget, ta hand om julförsäljningen på Liseberg och ordna med leveranser till de nya återförsäljarna.

– Vi hade gjort en så stor satsning och köpt mycket fudge. Det var en väldigt tuff tid för oss båda. I två månader låg Therese stilla och först i december kom Agnes, två månader för tidigt.

“Det handlar om inställning”

Sedan 2013 har de gått från noll till 420 återförsäljare. De har jobbat hårt med att sälja in produkten. Att företaget går bra tror Christian beror på flera olika saker.

– Jag tror mycket handlar om vilken inställning man har till sitt arbete, vare sig det är en anställning eller ett företag. Men grunden är självklart att vi har en väl utarbetad affärsplan och att vår fudge är en bra produkt. Fudgen har dessutom en hållbarhet på 6 månader, vilket gör det ännu lättare för återförsäljare att sälja produkten. Vi satsar också på verklig kvalité, mycket grädde och endast naturliga färg- och smakämnen.

Förra våren ställde de för första gången ut på Formex och deras fudge gavs ett enormt intresse. När mässan var över hade de fått in 170 nya återförsäljare. Målet är att fudgen ska vara en del av svenska folkets fikastund. Lika självklar som en kaka eller en bulle.

– Jag har alltid tänkt stort även om vi varit ett litet företag. Det är viktigt att göra rätt från början och vårda sitt varumärke.

La ner mycket tid på presentationen

Redan från början har de haft ett lager och show-room i en ombyggd lada på gården där de bor. I november förra året öppnade de en outlet-butik i Kungsbacka.

Istället för traditionell marknadsföring arbetar de aktivt med att nätverka. De är aktiva på Facebook och Instagram där de satsar på kvalitet med bra texter och bilder som Christian lägger upp.

– Innan vi gick ut till kund första gången la vi mycket tid på design och presentation. Vi skapade bra broschyrer och säljmaterial. Lika viktigt var att vi skapade en bra hemsida där kunderna kan lägga sina ordrar. Den använder vi fortfarande och det fungerar mycket bra, trots att vi växer. Det tror jag har skapat gott rykte från start. Sedan har vi åkt runt mycket och visat upp oss och våra produkter.

 

Uppdaterad 2016-08-08