InspirationInget är omöjligt för Aron Anderson, även­tyraren som tagit sig till upp Kebnekajses topp och över Sydpolen i rullstol. Utom kanske att få marknadsföringen att flyga i sitt eget företag. ”Efter några år insåg jag att kunderna inte kommer av sig själva”, säger han idag.

”Ända sedan jag fick cancer som åtta-åring och hamnade i rullstol har jag brunnit för idrott och hälsa. När jag inledde min karriär som egen företagare startade jag enskild firma inom kinesiologi. Jag hade varit hos en kinesiolog och tyckte att behandlingen var bra, så jag bestämde mig för att utbilda mig själv.

Visst, kunderna kom och de mådde bra av kinesiologin, men mitt företag tog ändå aldrig fart. Det var liksom inte mitt kall. Där och då var det svårt att veta om jag skulle stanna kvar eller byta bana – och till vad?

LÄS OCKÅ: Hennes träskedar säljer som smör i Hollywood

Jag hade behövt stanna upp och utvärdera mig själv, se mitt företagande utifrån med ett helikopterperspektiv, som om någon annan hade tittat på en själv. Hur hade jag agerat då? Hade jag sagt åt mig själv att fortsätta på samma väg?

Kebnekaise

Aron på toppen av Kebnekaise Foto: Samir Akhemdov

Visst hade jag några vänner att bolla med och de peppade mig, vilket också var viktigt. Men i efterhand kan jag se att jag skulle ha behövt mer strategiska råd och taktik för att få in kunder. Jag skulle ha behövt skapa innehåll, jobba med storytelling och annonser riktade till mitt närområde på sociala medier för att få in fler kunder. Jag borde också ha hållit lägre priser får att få fler kunder och mer erfarenhet.

LÄS OCKSÅ: Så köpte hon sitt drömjobb

För tio år sedan började jag föreläsa då och då. Ett företag som sponsrade mina äventyr bjöd in mig att föreläsa på deras event. Att prata om mina strapatser var roligt – men det blev inte så mycket mer. Jag hade ingen aning om hur jag skulle nå ut. Jag gick i den klassiska företagarfällan, typ ”öppnar jag bara mitt gym får jag kunder”, men det fungerar ju inte riktigt så.

Jag började på allvar förstå att jag behövde lära mig marknadsföra mig själv och började leta gratiskurser på nätet. Jag lyssnade bland annat på podcaster och olika marknadsföringsexperter på Youtube. Jag sög i mig allt de sa och försökte fundera på hur jag kunde använda deras kunskaper för att föreläsa mer.

Bland annat lärde jag mig hur viktigt det är att kunna berätta en historia och skapa ett värde för dem som lyssnar, att ge kunderna resultat redan innan de köper något. I efterhand vet jag att jag också borde ha gjort fler gratisföreläsningar och kanske turnerat mer i skolor för att få erfarenhet. För handen på hjärtat, de första 400 föreläsningarna kanske inte var så bra? Det är en läroprocess man måste gå igenom.

LÄS OCKSÅ: Hennes cut and drive blev succé

Men föreläsningarna visade sig snart lösa sig själva. 2013 besteg jag som förste svensk Kebnekajse i rullstol och i samma veva exploderade allt i media. Jag satt i dubbla morgonsoffor och var med i massor av reportage, vilket gjorde att förfrågningarna på föreläsningar tog fart. Jag har dock fortsatt att dela med mig av en massa information gratis, precis som jag lärde mig på nätet.

En del tror att man inte kan ge bort sina bästa råd och tips, då har jag inte kvar något som folk är intresserade av – men det är ju tvärtom. Ge bort det bästa du har! Hur bra är inte allt annat du kan tänkas ha på lager då?

Min absoluta höjdpunkt som egenföretagare var att nå Sydpolen och samla in 6,5 miljoner kronor till Barncancerfonden. Visst kan jag ha som mål att vilja dubbla min omsättning, men det som driver mig är att kämpa för andra. Det är så coolt och häftigt att kunna peppa andra att nå sina drömmar.

Jag lär mig fortfarande massor som företagare, bland annat att sätta upp små mikromål för mig själv. Ibland kan man bli avskräckt av de stora målen, men om man sätter upp små mål längs vägen (”i morgon ska jag ha två nya kunder, nästa vecka fem”) kan jag klara av det.

LÄS OCKSÅ: Hon satsade allt på eget klädmärke

Just nu sätter jag upp massor av små mikromål för träningen när det gäller min nästa tävling: Iron Man på Hawaii. Jag vet också hur viktigt det är att våga göra misstag som företagare, annars kommer man inte framåt eller utvecklas. Alla bolag gör felsatsningar, hur stora eller små man än är.

Själv är jag av åsikten att jag måste göra misstag för att inte bli ”fat and happy”. Om jag blir för nöjd finns det en risk att jag inte längre utvecklas. Min styrka är inte att jag är smartast eller roligast – utan att jag jobbar hårt.”

BERÄTTAT FÖR CAROLINE ENGVALL

FAKTA: Skidade över Antarktis

  • Namn: Aron Anderson.
  • Ålder: 29 år.
  • Bor: Stockholm.
  • Gör: Äventyrare och föreläsare.
  • Utmaningar: Har som första person i rullstol bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, simmat 37 kilometer över Ålands hav, armcyklat från Malmö till Paris och skidat 300 kilometer över Antarktis till Sydpolen.

Läs mer: aronanderson.se.