<![CDATA[]]>

Nya trenden: Ta betalt i blod, svett och tårar

Ebba Arnborg

Publicerades: 12 februari, 2016

Vi har länge bytt, delat och köpt och sålt på loppisar. Nu tar företag över hela världen det steget längre och hittar nya sätt att ta betalt.

I kölvattnet av både delningsekonomi (att dela och byta tjänster och produkter med varandra) som ekonomisk kris börjar nu företag utmana traditionella betalningsmodeller och anamma en mer kreativ prissättning.

– Det här är en trend i sin linda som kommer att växa i Sverige framöver. Jag tror att det finns en stor potential i den, säger Jörgen Ramnelöv på trendbyrån Docere.

Läs mer: Han satsade allt kapital familjen hade på sin dröm 

Det kan handla om att låta kunden betala efter hur nöjd den är eller efter hur mycket den använder varan. På den spanska stand-up-klubben The Teatreneu club baseras till exempel entréavgiften på mängden skratt under kvällen.

– Klubben har fått både fler besökare och mycket högre intäkter än förut. Det här är ett fantastiskt exempel på hur man kan vara kreativ med att sätta priset, säger Jörgen Ramnelöv.
Även vad kunden betalar med kan vara unikt. När zombieserien Walking Dead skulle marknadsföras i Portugal öppnades The Walking Dead Blood Store. Valutan i butiken var kundens blod, som skänktes till en blodbank.

Betala med känslor

Förra året arrangerade Orrefors Kosta Boda en auktion med känslor som valuta. Det var kunderna som fick störst fysisk reaktion när konstverken visades upp som vann.

– Ett annat bra exempel på hur man kan anamma trenden är när Ica i våras lanserade en app som lät kunderna träna ihop rabatt på hälsosamma varor. De betalade alltså med sin svett, berättar Jörgen Ramnelöv.

Det kan också handla om företag som ger rabatt eller gratis varor till kunder som gillar deras sida eller skriver positivt om dem i sociala medier.
– Många företag, inte minst småföretag, vill ju gärna synas och få gratisreklam så det sociala ryktet är en väldigt gångbar valuta, säger Jörgen Ramnelöv.

Kreativ prissättning

Som småföretagare är ju ofta konkreta pengar på kontot avgörande. Samtidigt kan en kreativ prissättning leda till extra synlighet som ger dig just det, menar Jörgen Ramnelöv.
För att lyckas gäller det att utgå från din produkt eller tjänst, förstå kunden – och hitta smarta kopplingar, som hälsa och träning i Icas fall.

– Kärnan i småföretagande är att hitta sin nisch, sticka ut och synas. Är man inte Apple som kan lägga en bombmatta med marknadsföring så kan det här vara ett bra sätt att märkas. Jag tror att om du gör det här rätt så får du in fler kunder och i slutänden mer cash på kontot, säger han.

Läs mer: ”Återbruk ligger i tiden på alla sätt”