InspirationLågstadieläraren Robin Johnander startade ett ölbryggeri i köket och tvättstugan. Numera jobbar han heltid med sin verksamhet och säljer sin öl till lyxiga Matbaren på Grand Hotel i Stockholm. “Efterfrågan ökar hela tiden”, säger han.

När Robin Johnander flyttade tillbaka till sitt barndomshem i Gamla Enskede med familjen inspirerades han av lokalandan och att alla matföretagarnamn som innehöll ”Gamla Enskede”.

– Jag sa på skoj att det är en tidsfråga innan någon öppnar Gamla Enskede Bryggeri.

Det började som ett skämt, men tanken lämnade inte Robin. Han varuskyddade namnet och började fundera på hur han skulle skilja ut sig. När han fick barn letade han efter en sällskapsdryck som man kunde dricka utan att bli onykter.

– Många bryggerier gör väldigt liknande produkter, men ingen gör enbart hanverksmässigt lättöl. Efterfrågan på lågalkoholalternativ och kvalitetsöl ökar hela tiden, därför såg jag en möjlighet att försöka kombinera dessa två.

Resultatet blev Enskede Pale Ale, ett öl som började säljas, fortfarande som en ”rolig grej”, på Gamla Enskede Gatufest 2012. Genast kom en lokal butiksägare och ville sälja ölen. Facebook blev nästa steg.

– När mina vänner började gilla sidan spred sig informationen. Ölnördar runt om i landet är ganska nyfikna och vill testa allt, därför började de gilla sidan innan det ens fanns en fysisk produkt. Det ledde till kunder som Långbro Värdshus, Matbaren på Grand hotel i Stockholm och NK.

Robin tror att lokala varor ligger i tiden, speciellt om de har ordet ”gamla” i namnet.

– Det låter anrikt och genuint. Kunder vill signalera med att man köper lokalproducerat och det är kul att skryta med att grannen producerar i garaget.

Men företagarlivet har inte alltid varit helt enkelt. Expansionen från kök till garage tog tid. Utrustningen från Belgien blev försenad och passade sedan inte ihop.

– När jag väl fick allt att fungera skenade jag iväg och ville producera så mycket som möjligt, men det slutade med att produktionen gick fel och jag var tvungen att slänga en del av det jag hade tillverkat. Då bestämde jag mig för att hålla mig till den plan jag hade gjort upp och göra det så bra som möjligt i stället för att maxa och få ut halvbra produkter. Man är aldrig bättre än sin senaste batch.

I början fortsatte Robin att jobba halvtid som lågstadielärare, men sedan i höstas ägnar han sig åt sin firma på heltid. Hans öl säljs till ett 30-tal restauranger och många livsmedelsbutiker. EPAn har fått sällskap av en porter och en ale. Dessutom har han gjort en julöl i samarbete med Ölbaren Sthlm i NK Saluhall. Nu vill Robin expandera.

– Men då måste jag flytta ut ur garaget och riskerar att lite av själen försvinner. Men kommer det upp en möjlighet måste jag ta den.

Artikeln uppdaterad 2015-11-20.