InspirationNu har ekotrenden kommit till drinkglaset. Det kan vi tacka Claes Stenmark för, som startat ett företag som tillverkar och säljer ekologisk vodka.

Konkurrensen på alkoholmarknaden är tuff men Claes Stenmark, som driver Virtuous Vodka tillsammans med svågern Mario Löfendolk, har hittat sin nisch. Sedan maj 2013 producerar och säljer de ekologisk vodka med smak av äkta råvaror som chili, hallon, ingefära, havtorn, citron eller vanilj.

– Alla våra ingredienser är ekologiskt odlade. Vi köper gärna närproducerat också om det går att få riktigt bra kvalitet, säger Claes.

Det började med att Claes fick en idé utifrån sitt stora intresse för mat och smaker. Han invigde Mario i planerna, som lämnade sitt jobb i Brasilien och flyttade hem till Sverige. Claes kök gjordes om till laboratorium för att testa smaker.

Två år tog det att gå från idé till lansering på Systembolaget. En hel del hjälp har de fått från sina egna nätverk. Vänner med olika kompetens har gått in i företaget som delägare, bland andra grafiska formgivare, flera säljare och en snickare.

För att samla in kapital hakade de på en annan trend, crowdfunding, via sajten fundedbyme.com. Idag har de 130 aktieägare.

– Och hittills har ingen sålt sina aktier, säger Claes som tillsammans Mario nu äger 25 procent av företaget Virtuous Spirits AB.

Ägarna är en viktig resursbank och ett bollplank för grundarna. De har en grupp på Facebook där de utbyter tips och kan ställa frågor till varandra.

– Det viktigaste för att lyckas är naturligtvis att ha en riktigt bra produkt eller tjänst, som är unik på marknaden. Men det är lika viktigt att bygga ett riktigt bra och mångsidigt team. Det finns många jättebra produkter och tjänster som aldrig kommer nå sin potential eftersom entreprenören tror att det går att fixa allt själv.

Hittills har det framför allt varit vin man har pratat om i ekologiska termer, men nu verkar efterfrågan sprida sig även till andra alkoholsorter. Försäljningen av ekologiska varor ökar generellt på Systembolaget.

– De hippaste barerna vill inte längre ha artificiellt smaksatt vodka, den säljer dåligt. Det har skapat utrymme för Virtuous Vodka trots stor konkurrens bland vodkamärken, säger David Benge som är spritinköpare på Systembolaget.

Produktionen sker i en lokal i Nynäshamn. För att få till exakt rätt mängd gäller noga provsmakning och bra leverantörer. Men smakerna kommer, precis som med viner från olika årgångar, att variera från år till år.

Idag finns vodkan i Systembolagets beställningssortiment och i ett fåtal butiker.

– Det var inte så svårt att ta sig in på Systembolaget, det gällde bara att fylla i alla blanketter rätt, säger Claes.