InspirationTrots att många privatpersoner i dag är sin egen researrangör vågade resekonsulterna Katarina Salvert och Daniel Öberg starta eget för tre år sedan. Nu omsätter deras företag Travelroom nästan 7,5 miljoner kronor och företagarna är nominerade i vår David mot Goliat-tävling.

De har 25 års erfarenhet från resebranschen, men kände för fem år sedan att branschen och jobbet blivit en stordrift.

– Vi har gjort allt man kan göra i resebranschen, men saknade till slut den personliga biten. Därför startade vi Travelroom, berättar Katarina Salvert.

De var medvetna om den stora konkurrensen: resebyråer finns överallt med stora resejättar som Apollo, Ving och Fritidsresor. Men inte nog med det: även det svenska folket konkurrerar.

– Det finns många privatpersoner som leker resebyråer i dag. Så resebranschen är en av de svåraste att ge sig in i om man inte har jobbat med det tidigare. Men vi valde att gå mot strömmen för vi gillar verkligen att möta kunder och hjälpa dem att boka resor med kvalitet. Vi erbjuder exakt samma produkter, oftast till lägre priser än vad som finns på nätet. Men det som vi kan ge är förstklassig service.

På nätet kan du klicka hem resor till billig peng, om du gör jobbet själv – något Katarina och Daniel reagerar mot:

– På nätet tjänar onlinebyråer en massa pengar för att du gladeligen klickar på köpknappen. Men sedan har du ingen att fråga när det blir problem.

Travelroom tjänar inte pengar genom någon bokningsavgift från kunden utan genom att ha bra direktavtal med leverantörer. För att garantera att kunden ska bli nöjd har de koll på en mängd smultronställen runt om i världen, eller har kontakter som går i god för dem.

– Vi är resenördar som inte gör det här för att tjäna stora pengar. När vi startade fick vi välja att antingen gå med strömmen eller gör precis tvärtom, som vi har gjort nu, säger Daniel Öberg och fortsätter:

– De flesta går in med riskkapital i ryggen, men vi har haft eget kapital och drivit upp affärerna med sunt förnuft. Något är fel när de stora bolagen omsätter 700 miljoner men har bara 2 miljoner på sista raden. Vi omsätter inte lika stora siffror, men kan ta ut bra löner.

Något mål om att växa till storbolag har därför inte Travelroom. De vill att det ska gå sakta framåt och de jobbar inte med vanlig marknadsföring som annonsering.

– Vi kör med mun till mun-metoden, vänner och bekanta tipsar vidare och det ger ringar på vattnet. Vi har ingen vision att omsätta 100 miljoner och bli 100 personer. Vi vill erbjuda våra kunder personlig service och alltid resor med kvalitet. Vi jobbar hellre med kvalitet och inte kvantitet.

NOMINERING
”Två engagerade reseentreprenörer som gått mot strömmen och startat en personlig resebyrå. Travelroom fokuserar på privatpersoner och företag som vill resa med kvalitet och som värdesätter genuin servicekänsla. De får bevis varje dag att kunderna ratar ’boka själv på Internet’.”

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!

LÄS OCKSÅ: