InspirationFörsta veckan fick hon inte en enda order. Men nu har Jenny Wikman med barninredningssajten Miniroom.se lyckats – efter tre år omsätter de 15 miljoner, med ett fint resultat. Här berättar hon om sin företagarresa i en hård bransch, och ger sina bästa tips.

Sedan fler och fler konsumenter handlar på nätet har också e-handelsbutikerna poppat upp lite överallt.

Jenny Wikman bestämde sig för att starta Miniroom.se för nästan exakt tre år sedan.
– Jag hade varit mammaledig i nära två år. Mitt äldsta barn var ett och ett halvt år och det yngsta ett halvår och jag kände att jag ville göra något nytt. Jag har alltid velat starta något eget och jag kände att mina kunskaper inte hade kommit till sin rätt tidigare, berättar hon.

Att det blev en sajt med inredning och produkter för barnrummet var inte helt överraskande.

Jenny var själv i målgruppen – inredningsintresserad småbarnsmamma som kände till marknaden och saknade en hel del i utbudet.
– Det fanns och finns konkurrenter, men jag kände inget hot. Jag kände mig mer taggad – att jag skulle göra det bättre. Kan de så kan jag.

Och när Jenny väl bestämmer sig för något, så måste det bli så, säger hon.

Efter att ha jobbat med webb och marknadsföring tidigare hade hon planer på hur sajten skulle fungera på bästa sätt.

Hon satte också upp mål och en egen deadline. Om det inte rullade på bra efter ett år skulle projektet läggas ned. Det blev inte så.
– Det är en hård bransch. Många tror att de kan starta webbutik och bara sälja, men det krävs otroligt mycket jobb, du måste jobba minst 100 procent, måndag-söndag, hela tiden i början. Marknadsföra dig rätt för syns du inte så finns du inte.

Trots hårt jobb fick hon inte en enda beställning den första veckan.
– Jag var i upplösningstillstånd, men jag triggas också om det inte fungerar. Då måste jag styra om. Det gäller att inte ge upp.

Nu är de fyra heltidsanställda och några extra i personalen vid behov. Omsättningen beräknas till 15 miljoner kronor i år. Förra året landade den på drygt 9,8 miljoner med ett resultat efter finansnetto på 1,3 miljoner.
– Målet är att fortsätta öka i omsättning och resultat givetvis. Fortsätta expandera och växa.

Jenny har lyckats med sitt Miniroom.se – men även med att ta fram en egen kollektion med produkter.

Bland annat kanindockan Lille Kanin, som de säljer till hundratals butiker i fyra världsdelar.
– Detta är ett ’sidospår’ som har blivit en stor del av vår verksamhet och som också växer hela tiden, säger Jenny.

Vad i er affär har gjort er så framgångsrika?
– Det är väl jag. Det ligger ofta i personen bakom. Mina erfarenheter har hjälpt till – man ska göra det som man är bra på.

Jennys tips till andra som startar upp

  • Det viktigaste är att du känner din målgrupp och vet vilka kanaler den använder. Min målgrupp är småbarnsmammor och jag vet hur jag ska nå dem.
  • Ta kontakt med Nyföretagarcentrum. Det är bra att få hjälp från någon som har gjort liknande saker.
  • Anlita en mentor. Jag har gjort det via Almi. Det är alltid bra att ta råd från andra.