InspirationSkaffa dig en bra mentor som kan hjälpa dig att lyfta blicken och våga agera. Det säger Hanna Widell och Amanda Schulman. När självförtroendet sviktade fick de stödet som behövdes för att starta eget. Nu driver de det framgångsrika mediehuset Perfect Day ihop.

“Vårt största misstag är att vi inte startade företag tidigare – på grund av att vi hade så dåligt självförtroende. Att starta eget är en svindlande tanke och de man ser göra det verkar så tuffa. Det är inte så lätt att se sig själv utifrån som cool egenföretagare.

Vår största fundering var om allt skulle gå ihop och om vi kunde tjäna pengar på våra idéer. Vi visste att vi hade massor av bra idéer men att också våga ta betalt för dem är svårt. Så vi var tvungna att ta sats.

Men lika mycket som vi brukar titta på varandra och fråga oss varför vi inte gjorde det här tidigare vet vi också att vi startade företaget precis när det var dags för oss. Man ska inte underskatta erfarenhet, det bygger självförtroende. Det är en sak att ta på sig en för stor kostym som anställd och en helt annan sak att göra det som egenföretagare.

Läs mer: Så sparar kända entreprenörer

Om det är vanligt att dåligt självförtroende stoppar företagare? Absolut! Det och pengar. Samtidigt som man inte bara kan kasta sig ut i alla lägen är det just det man måste göra för att se om man flyger.

Till slut gick inte företagandet att hejda. Tillsammans blev vi starkare och vågade ta steget men självförtroende är som en muskel. Du måste se till att det är vid god hälsa, att det blir utmanat och att du har bra personer runt dig som hjälper till att hålla dig flytande.

Vårt råd för det är mentorer och en bra styrelse som kan stötta när det känns svårt eller tungt. Ta in så mycket kunskap du bara kan, titta på andra, lär dig och inspireras. Tro inte att du kan bäst själv. Då blir det en snäv värld.

Vi greppade tag i en gammal mentor, Jan Zachrisson, som är bolagsstrateg och sitter i styrelser i många stora bolag. Han hjälpte oss att lyfta blicken när vi blev för små i tankarna.

Läs mer: Mentorn blev deras lycka

Zacke, som han kallas, är numera delägare i Perfect Day och sitter i styrelsen. När man skaffar en mentor eller en styrelsemedlem är det viktigt att man känner varandra, talar samma språk och att det är någon som vill dig väl. Det blir som företagets familj. Det är bra med rådgivare men de bygger inte bolaget åt dig.

När vi hade hållit på ett tag blev vår egen läxa att våga ta oss själva och företaget på allvar. Ju längre man kommer på sin företagarresa, desto mer förstår man att man kan – och det blir glesare mellan samtalen med mentorn.

Det handlar om att förstå att det man gör kan bli stort på riktigt om man beter sig som att det är ett riktigt företag. Att våga titta på dem som inspirerar en och sikta åt det hållet. Man får inte glömma att alla företag en gång i tiden har varit en startup.

Om vi ångrar att vi inte startade tidigare? Man ska aldrig ångra något. Det finns alltid massor av anledningar till varför man inte har gjort det ena eller det andra. För det mesta gick det inte just då. Allt handlar bara om att från det att man väl har bestämt sig så måste man köra. Hårt arbete är det enda sättet att lyckas. Men det är superviktigt att inte bli bitter över svunnen tid. Det bygger inga företag.

Läs mer: 4 starta eget-rädslor – så tacklar du dem

Ett annat viktigt råd, som vi själva inte alltid har följt, är att ha koll på företagets utveckling och ekonomi.
Det är viktigt att bygga allt ordentligt från grunden och det har vi nu gjort med ekonomi, bolagsstrukturer och styrelse. Vi har så klart styrelsemöten ofta och har alltid haft. Men i starten hade vi strategimöten oftare – när allt är nytt måste allt bollas mer. Det är viktigt att hela tiden ha en dialog i den grupp som arbetar med företaget. Då blir det färre missar längs vägen.

Vi är mänskliga och då är det klart vi också är osäkra. Men nu vet vi att det vi gör är bra och fungerar rent företagarmässigt så nu har vi inte längre dåligt självförtroende när det gäller Perfect Day. Vi är dock oerhört ödmjuka och tacksamma för att branschen och våra ”följare” gillar det vi gör.

Vårt fokus ligger inte längre på om vi kan driva företag eller inte, det vet vi nu att vi kan. Vi bespetsar oss istället på att leda våra kunder på rätt väg och skapa inspirerande och viktigt innehåll.
Vi dubblar vår omsättning varje år – och det tänker vi fortsätta med ett tag!”