<![CDATA[Lisa Perby Foto: Privat]]>

Lisa slåss mot jättarna om blod

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 27 oktober, 2015

Att slå igenom på en marknad som domineras av giganter är inte lätt. Lisa Perby tog ändå steget med en produkt som inte är helt lätt att prata om. 

För fem år sedan försökte Lisas väninna övertyga henne att prova ett nytt mensskydd, en så kallad menskopp. Lisa tyckte det lät obehagligt.
– Att samla upp allt blod i en ”kopp” kändes inte fräscht. Men efter envist tjat gav jag till slut med mig och provade och i samma stund fick jag min frihet tillbaka. Nu behöver jag inte längre begränsa mig en gång i månaden.

Efter lite efterforskningar insåg Lisa hur svårt det var att få tag i en menskopp på den svenska marknaden och då hon bestämde sig för att satsa på en egen verksamhet.

Från idé till produkt
Lisa och hennes man Martin startade företag och sajten Menskopp.se och började importera exemplar för att sälja på den svenska marknaden. Ganska snart blev de kontaktade av hjälporganisationer som ville köpa större lager för att frakta ner till olika U-länder. På grund av brist på mensskydd stannar många flickor hemma från skolan, halkar efter och hoppar av.
– Den menskopp vi importerade var för dyr för att hjälporganisationerna skulle ha råd att köpa stora volymer. Då bestämde vi oss för att tillverka dem i Sverige i stället. Från idé till produkt tog ett och ett halvt år men sedan den 9 juli i år säljer vi svensktillverkade menskoppar.

Jättarna som de slåss mot är stora mensskyddstillverkare som Libress och Always.
– Vi är pyttesmå jämfört med dem och har inte några miljoner till marknadsföring, utan det är genom media som vi lyckats nå fram till kunderna. Vi är även aktiva på Facebook.

Siktet inriktat på USA
I dagsläget säljer de till Sverige och hela Europa men nu har de siktet inriktat på USA där efterfrågan ökar stort. Den amerikanska marknaden är däremot svår att komma in på. Sedan de började sälja egentillverkade menskoppar har försäljningen fyrdubblats och på två månader har de lyckats få 7 återförsäljare.
– Detta är inte ett företag eller produkt man kommer bli stenrik på, då man som kvinna bara behöver köpa en ny menskopp var tionde år. Men jag har en vision om att förenkla vardagslivet för kvinnor och minska sopberget. Det betyder mer än pengar.

Det som varit krångligast tycker Lisa har varit att prata och få förståelse för produkten.
– Många jag mött under företagets utveckling, som till exempel konsulter eller banktjänstemän, är män. Och även om jag inte är det minsta blyg för att prata om detta så kan de inte förstå hela problematiken. Det är självklart att de aldrig har upplevt hur det är att ha mens och använda bindor eller tamponger. Det har helt klart försvårat vissa processer.

Gör så mycket som möjligt ”inhouse”
Lisa har en
bakgrund som säljare på MTG och hennes man Martin har varit projektledare på Telia men arbetar nu som egen företagare med IT.
– Det gäller att kunna göra så mycket som möjligt ”inhouse” i företaget för att dra ner på kostnaderna. Mitt IT-geni till man har byggt sajten och sett till att den delen fungerar.

Nu vill Lisa hitta fler återförsäljare och få in menskoppen på apotek och dagligvaruhandeln.
– Min förhoppning är att den ska vara ett naturligt val i butikshyllorna jämte de andra mensskydden. När jag får mejl från kvinnor som tackar för att de har fått friheten tillbaka och att de mår bättre tack vare vår menskopp, då känner jag att vi gör något bra. 

  • Startår: Startade försäljning juli 2015.
  • Säte: Halmstad
  • Affärsidé: Ett smartare mensskydd
  • Omsättning: Nystartat för i år, inget bokslut än.
  • Anställda: 2 (Lisa tillsammans med maken Martin)
  • Goliat: Alla stora bind- och tampongföretag
  • Läs mer: Menskopp.se