Det lilla skivbolaget Atenzia gör succé. Foto: Getty Images

Lilla skivbolaget gör succé – trotsar ”digitaldöden”

Samuel Karlsson

Publicerades: 8 mars, 2017

När Atenzia Records i Fåglum summerade 2016 blev det med ordet succé. De hade inte mindre än 22 stycken topplisteplacerade album förra året. När den fysiska försäljningen gått ner, satsar de istället på digitala kanaler. 

För skivbolaget Atenzia Records i Fåglum i Västra Götaland var 2016 ett riktigt bra år. Trots att de bara är två anställda var de under ett par veckor i somras Sveriges fjärde största skivbolag baserat på den procentuella andelen skivor på topplistan. Totalt hade de 22 stycken listplacerade album under året.

– Det har varit ett fantastiskt roligt år. Vi har aldrig haft ett bättre år och sedan starten 2011 har det gått spikrakt uppåt, säger Pär Winberg, bolagets artistansvarige.

Bolaget, med inriktningen dansband och rockabilly, delar ort med nätbutiken Ginza, som säljer bland annat skivor, film och spel. Och även grundare – Hasse Haraldsson. Hans och Pär såg synergieffekter med att kunna använda Ginza som skyltfönster, och visa nya releaser i nyhetsbrev, annonser och inte minst på hemsidan.

Men idag lever skivbolaget sitt eget liv. Även andra butiker och grossister kan sälja Atenzias produkter, och på sin Facebooksida tipsar de lika gärna om att kunder kan köpa skivan hos andra försäljningsställen.

– Från början var tanken att Ginza skulle kunna göra några skivsläpp, men det har ju ballat ur – vi har släppt närmare 200 album. Nu har vi lyft ur skivbolaget så att det är helt eget, och har inget mer med Ginza att göra än att vi har samma ägare.

Ginza kopplingen visade sig inte vara den enda framgångsfaktorn – utan också just att det är små. Pär har en bakgrund på skivbolagen Virgin Records och EMI Records.

– Det är skönt idag att kunna diktera villkor ihop med banden, istället för att vara styrd av storbolagens regler. En hel del band som jag har kontakt med från den tiden har hört av sig och tyckt att det är bättre att få släppa sina skivor på ett mindre bolag där de kommer i fokus, säger Pär.

Man får ofta höra från artister att den digitala musiklyssningen, till exempel via Spotify, dödar musikindustrin. Något Pär avfärdar som rent nonsens. För när den fysiska försäljningen dalar, och radio och tv är ointresserade av dansband, så har skivbolaget satsat stort i de digitala kanalerna.

– Vi ser det som ett fantastiskt ställe att nå ut med musiken till konsumenterna. Spotify är en oerhört viktig medspelare för oss. Det där att det inte finna några pengar i Soptifystreaming – det gör det visst! Sen är det upp till artisterna vilka avtal de har med sina bolag men för oss är det ett väldigt bra komplement till fysisk försäljning, säger han.

Atenzias skivsläpp brukar visas upp på Spotify bland veckans hetaste nyheter. Under 2016 ökade de lyssnandet på sin musik på Spotify med 65 procent jämfört med 2015.

– Det är en slalombacke åt fel håll om man kollar på siffrorna. Vi jobbar stenhårt med att få ut våra grejer där och jag är bombsäker på att det bara är bra reklam att synas och höras där. Folk lär sig nya låtar, en del köper skivor, en del lyssnar bara men summa summarum drar det ut folk till konserter och danskvällar och där har banden en stor del av sina inkomster dessutom. Många av våra band har förstått detta och vi släpper ofta renodlade singlar som blir favoriter hos publiken, säger han.

Som framgångsexempel nämner Pär bolagets band Casanovas. Deras senaste album sålde helt okej fysiskt – men gjorde digital succé.

– Deras senaste singel släppte vi enbart som digital nu i höstas. Bara för att bandet skulle ha något nytt till fansen. Och nyligen testades låten till Svensktoppen. Den kommer att ha minst en halv miljon streams på ett år, säger han.