InspirationAssistansföretaget Björka Assistans AB har på kort tid vuxit sig riktigt stort, men för vd Marie Hansson är inte drivkraften pengar. Gärna fler kunder, men fortfarande samma fokus: kvalitet och service.

Marie jobbade på ett annat assistansbolag när vd:n där frågade om hon ville köpa verksamheten. Hon sa nej.
– De jobbade tvärtemot hur jag ville jobba. I den vevan fick min 15-åriga dotter Therése sin diagnos, högfungerande autism med självskadebeteende. Det slutade med att min man och jag frågade oss hur svårt det kunde vara att starta något eget, så jag sa upp mig. Jag slutade i mars 2010 och det tog ett halvår innan jag var redo. Vår dotter blev vår första kund, men den första externa kunden kom in i december samma år.

Från 2011 till 2015 har omsättning ökat till drygt 45 miljoner. Men någon större marknadsföringskampanj har de inte behövt.
– Vi marknadsförde oss inte speciellt mycket utan det mesta har varit ringar på vattnet. Någon kände någon annan och så vidare. Vi har 26 kunder i dag, men de är beviljade många timmar. Och kundernas timmar har ökat. Både jag och en kollega är LSS-handläggare och socionomer vilket är en jättepoäng. Det är inte många assistansbolag som har den kompetensen, man är ekonomer eller försäljare. Men jag tycker att man måste kunna förstå lagstiftningen för att driva assistansbolag. Vi måste värna våra kunder.

Att driva företag inom vård och omsorg är en extra utmaning, menar Marie.
– Utmaningen för mig är att visa politiker och myndigheter att det finns bolag som driver assistans som man ska bedriva den. De förutsätter att vi fuskar. Det kommer hela tiden antydningar om att det är ett överutnyttjade av timmar när kunden faktiskt är berättigad till dem. Men de bolag som har fuskat har fått lägga ned. Här är knappt några pengar att göra. Det är så minimalt.

Hon har tydliga råd till andra som också vill växa snabbt:
– Det viktigaste är ditt tänk, hur du bedriver verksamheten och hur du är som verksamhetschef, ja – hela synsättet på branschen. Är du bara ute efter att tjäna pengar ska du inte jobba med detta. Man måste ha människor, både kunder och assistenter, i fokus. Är alla i assistansgruppen nöjda utför de ett jättebra jobb. Så jobba kontinuerligt med gruppen, ge feedback och beröm.

– Vi har jättemånga assistenter som har varit med från start och inte så hög omsättning av personal vilket är väldigt viktigt. Vi går ofta tillbaka och tänker på varför vi startade Björka. Det handlar mycket om vår dotter – att människor med funktionsnedsättning ska ha samma rättigheter som oss andra att leva det liv vi lever.

Målet är att växa ännu mer.
– Absolut. Jag skulle kunna hjälpa alla som har någon form av funktionsnedsättning. Vi har inget stopp. Men det får aldrig bli på bekostnad av kvalitet och service.