InspirationTre kaffeälskande entreprenörer arbetar dagligen med att servera malmöiterna sitt svarta guld. Driva Eget bad dem berätta sin företagsresa.

“Vi driver sedan 2010 Solde Kafferosteri i Frihamnen i Malmö. Det började med att två av oss, Jonas Westesson och Johan Carlström, drev en kaffebar. Den tredje av oss, Dan Stenqvist, blev snabbt stammis och började jobba extra.

Ungefär tre år senare bubblade planerna kring ett kafferosteri upp. Det är inte så mycket man behöver, en godkänd lokal, en rostmaskin och lite påsar. Ja, och så bönor då.

Vi har finansierat allt ur egen ficka vilket är skönt, vi bestämmer helt själva hur vi vill göra. Men när vi började rosta fanns det inte mycket information kring hur man gick till väga. Det har varit mycket ”learning by doing”.

Nu efter fem år känner vi oss ganska nöjda. Kaffe är en spännande subkultur som drar till sig intressant folk. Men vi kommer aldrig att sluta utveckla smakerna. Vi har riktat in oss på afrikanska sorter från Kenya och Etiopien. De är lite mer teaktiga i färgen.

Grundidén för oss är att det ska vara extremt tydlig skillnad mellan kaffe och kaffe, man ska inte behöva vara smakexpert för att känna skillnad på ”blommigt” och ”choklad”.

Kaffe är däremot inget vi blir rika på.  Affärsmässigt är det en kamp på marginalen. Vi har alltid varit kostnadsmedvetna, tar ut extremt lite i lön och tänker ett extra varv om en satsning kommer att generera pengar.

För oss är de mjuka värdena i livet viktiga. Vi vill ha tid att hämta ungarna klockan tre och arbeta effektivt för att få ihop familj och företag.

Det bästa med företaget är att vi arbetar och utvecklar en egen fysisk produkt. Det är utmanande och roligt att få vara med om paketering, design, innehåll och att hitta kunder.”