InspirationMathias Duell driver företaget Grillglädje. Läs hans bästa råd om hur du säljer på nätet – och vad du ska lägga på grillen i sommar.

Mathias, du säljer grillen Big Green Egg i ditt företag Grillglädje. Hur kom det sig att du började jobba med det här?
– Jag arbetar som IT-konsult till vardags och bläddrade på lunchen i en bok om kunder som blev ambassadörer för olika produkter. Big Green Egg var med som ett exempel. Då kände jag: ”Vilken grej, det där vill jag jobba med!” Så jag kontaktade företaget och skrev avtal om att bli deras agent i Sverige. Det här var förra sommaren och sedan dess har jag jobbat med att sprida produkten och bygga upp företaget.

Vad är det som är så speciellt med grillen?
– Den är gjord av keramik vilket gör att värmen blir mjukare. Det i sig gör att all mat blir mycket saftigare, precis som när man lagar mat i lergrytor. Resultatet blir bättre, helt enkelt.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Det är väldigt kul att bygga upp ett eget företag. Samtidigt har jag lärt mig otroligt mycket om att grilla!

Du säljer bara på nätet. Vad är ditt bästa råd till andra som vill lyckas på nätet?
– För det första ska du ha tydliga kontaktvägar, med e-postadress och telefonnummer. Ibland vill folk prata med den som säljer, särskilt om det är en grill för 15 000 kronor. För det andra måste din sajt se trovärdig ut. Den behöver inte vara snygg, men den ska se proffsig ut.

Vad tycker du att småföretagarna ska grilla i sommar?
– Revbensspjäll som grillas “indirekt” på låg temperatur, runt 100 grader, i två timmar.

Läs mer om Grillglädje här, och passa på att presentera ditt eget företag här om du är prenumerant på Driva Eget.