InspirationPlanering och åter planering – det är allt som gäller om du ska lyckas med ett event, menar veckans företagare Johanna Kajson. Hennes företag Kajson Event ordnar allt från spektakulära bröllop och fester till säljande mässor.

Hur kom du på att du skulle starta ditt eventbolag?
- Jag har alltid haft festkoordinering som mitt stora intresse. Oavsett vilket företag jag har jobbat på har jag engagerat mig i interna fester för personalen, externa kundträffar där syftet är att bygga bättre relation mellan företaget och kunden och hela processen kring att skapa säljdrivande aktiviteter vid mässor, eventförsäljning och nylanseringar. Dessutom har jag alltid haft stora spektakulära fester för nära och kära ända sedan kalastiderna när jag var liten. Så det här kändes som ett naturligt steg att ta efter en projektledarutbildning på IHM Business School och några år i branschen.

Vad för sorts event gillar du själv?
- Jag älskar att skräddarsy alla tillställningar efter kunden, det är det som är så otroligt spännande i mitt jobb! Ena dagen kan jag sitta med ett brudpar och planera ett stort spektakulärt bröllop i Skärgården och nästa dag är jag säljchef över ett gäng säljare som behöver utbildning, peppning, stöd och råd på fältet. Men personligen älskar jag att både hålla i och gå på stora glittrande tillställningar där arrangören har lyckats komponera en härlig blandning av människor, mat, dekoration, överraskningar och dans.

Vad är roligast i ditt jobb?
- Att jag får hjälpa människor att skapa magiska tillställningar! Jag älskar att vara den man håller i när det blåser och eftersom jag avlastar och förenklar vardagen för mina kunder, oavsett om det är företag eller privatperson så ser jag direkt att de faktiskt har kul under planeringstiden istället för att känna sig stressade och otrygga. Jag förverkligar drömmar i olika grader och det är en rätt häftig känsla…

Hur klarar man att hålla i så många trådar samtidigt under ett event?
- Det viktigaste är att man är stresstålig, lösningsfokuserad och trygg i planeringen. Man måste sätta sig in i vad som hänt i planeringsstadiet och varför körschemat ser ut som det gör innan man går in som ansvarig för ett event – då är det inga problem att hålla i alla trådarna på samma gång. Det gäller att vara en strukturerad projektledare som kan lyssna in många olika saker samtidigt.

Vad är viktigast när man ordnar ett event? Ge oss dina bästa tips!
- Planering, planering, planering! Lägg lite extra tid på att skriva checklistor och körschema som alla inblandade leverantörer och personal får ta del av så kommer dagen eller kvällen flyta mycket bättre. Och se alltid till att ha en ansvarig projektledare eller koordinator på plats vid stora företagsevenemang som kundträffar eller nylanseringar – ni kan givetvis välja ut någon internt – så alla vet vem som leder tillställningen och tar beslut om något snabbt måste förändras.

Om du skulle organisera ditt drömevent, vad skulle det vara?
- Oj! Det finns så många. Att jobba som projektledare för Nobelmiddagen eller en annan stor middag med kunglig glans hade ju inte varit hel fel… Men just nu får jag nog säga att få hjälpa någon i min inre umgängeskrets att skapa deras drömbröllop hade varit en fantastisk upplevelse! Jag har varit med om att man ger bort en bröllopskoordinator i bröllopspresent till brudparet för att avlasta dem från stress och det kanske är ett bra tips på bröllopspresent för mig själv att ge mina nära och kära i framtiden, haha.

Läs mer om Johanna Kajson och hennes företag i Driva Egets företagarregister.

Presentera ditt företag du med här.