<![CDATA[Emilie och Amanda har startat en webbshop ihop.]]>

Inget är omöjligt för Emelie och Amanda – startade webbshop

Samuel Karlsson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 9 februari, 2017

De träffades under en mörk period i livet när de båda behandling för anorexia. Nu har Emelie och Amanda övervunnit sjukdomen och startat eget tillsammans. Den tuffa tiden har gjort dem motiverade och starka för att våga satsa.

Det var för sex år sedan som de båda tjejerna träffades på ätstörningsenheten i Västerås. Emelia Karlsson hade precis gått några veckor på sin behandling när Amanda Meyer började. Till en början var de lite avvaktade men det tog inte lång tid innan de blev vänner.

– På dagvårdsenheten är man nära på varandra hela tiden. Du äter, gråter och kämpar för att bli frisk image1-2ntillsammans med de andra. Vi upptäckte ganska snart att vi hade mycket gemensamt, säger Emelie.

Vägen tillbaka har varit lång och de har övervunnit många hinder och bakslag för att komma på fötter igen. Anorexia nervosa är en sjukdom som kräver mycket driv för att man ska ”klara av” att bli sjuk men framförallt för att man ska bli frisk igen.

Emelie och Amanda har gått igenom alla stadier ihop. I den berg-och-dalbana, som de upplevde för att bli fria från sjukdomen, så hittade de ett gemensamt intresse för nail art.

– Vi märkte ganska snabbt att utbudet för nail art i Sverige var uruselt. Men vi gjorde så gott vi kunde med det som fanns, säger Amanda.

Sommaren 2016, fem år efter att de träffades på ätstörningsenheten i Västerås, hade de båda tagit sig ur sjukdomen med inställningen att inget är omöjligt.

– Vi satt på Amandas uteplats och det var där idén kläcktes. Vi ska starta eget företag och se till att utbudet av nail art växer i Sverige. Vi kände att ingenting var omöjligt, säger Emelie.

När de väl hade bestämt sig för att satsa började ett intensivt arbete med att inhämta information och kunskap. De gick på starta eget-kurs som arrangerades av Nyföretagarcentrum och kontaktade Arbetsförmedlingen, Skatteverket och Tullverket.

De sög i sig så mycket information de bara kunde och lade ner mycket tid på att utforma budget och affärsplan. Emelie hade hållit på med webbdesign tidigare och hade en del kontakter som kunde hjälpa till att sätta upp en webbshop.

Deras affärsidé var att satsa på mindre kända indie-märken av nagellack för kvinnor mellan 18 – 35 år.

– Vi ville ha så bra kvalité som möjligt och en liten tillverkare måste ha bra produkter för att lyckas. Idag är vi ensamma om att saluföra vissa märken i Sverige, säger Amanda.

Innan de drog igång sin verksamhet fick de klart med båda Starta eget bidrag och en klumpsumma i form av Stöd till start av näringsverksamhet för att kunna köpa in ett lager.

– Det är väldigt ovanligt att man får det bidraget och vi var tydligen en av de första på fyra år som fick det av vår lokala Arbetsförmedling, fortsätter Amanda.

Idag har de ett eget kontor och webbshopen www.imtheartist.se är i rullning. Och de ser ljust på framtiden. De två första veckorna som de var igång överträffade de budgetmålen för hela månaden. De verkar också ha satsat inom ett område som har framtiden för sig. Omsättningen inom skönhetsvård har vuxit rejält sedan 2008. Bara från 2014–2015 ökade den med 11,5 procent. (Siffrorna för 2016 blir klara först senare i vår/sommar.) Jämför man med 2008 har omsättningen ökat med 130 procent.

Tjejerna är bara i början av sin resa som företagare men de har i alla fall rätt inställning för att lyckas.

– Det är inte så svårt som man tror, avslutar Emelie.

4 tips för att starta eget:

  1.  Jobba med affärsplanen
    Lägg ner lite extra tid på din affärsplan. Den kommer du ha nytta av både för din egen del och när du träffar externa parter för att få finansiering. På Nyföretagarcentrums webbsida kan du utforma din egen affärsplan. Läs mer här!
  2. Testa din affärsidé i sociala medier
    Göra en marknadsundersökning i ditt egna sociala nätverk för att se om det finns något intresse innan du drar igång på allvar.
  3. Ta reda på fakta
    Gå på föreläsningar och sök upp Skatteverket, Nyföretagarcentrum, Tullverket och andra aktörer som kan bidra med värdefull kunskap för din verksamhet.
  4.  Sätt upp mål
    Vilka mål har du för din verksamhet och för dig själv? Var vill du befinna dig om fem år.