InspirationI fyra år gick det trögt för Inger Höglunds lilla butik Skoforum i Borlänge – tills hon tänkte nytt och startade en webbutik. Januari till mars i år sålde hon för två miljoner och hon har 19 000 följare på Facebook.
– I februari i år fick jag in lika mycket som hela min årsomsättning för två år sedan, säger hon.

För fem år sedan köpte Inger Höglund en skobutik i Borlänge som var på fallrepet. Hon fyllde den med skor från Norden och andra länder i Europa, i möjligaste mån tillverkade under rättvisa förhållanden, med bra löner och ekologiskt.

Medan de stora kedjorna har råd att husera i centrum ligger Ingers butik i utkanten av staden – och affärerna gick trögt.
– Jag funderade på att lägga ner men så tänkte jag att nej, jag öppnar webbutik, berättar hon.

Det tog nästan två år innan alla produkter var inlagda och webbshoppen uppe.
– Ett tag tänkte jag att det här är mig helt övermäktigt. Jag hinner bli 105 år innan jag fått in alla skor, säger hon.

Men för ett år sedan var den på plats – och blev en raket. Från januari till mars i år har Inger sålt för 1,7 miljon kronor på webben och 300 000 kronor i butik. I november anställde hon sin dotter på heltid för att hinna med alla beställningar.
– Det har bara pangat till och gått helt fantastiskt. Det är så roligt! I februari i år fick jag in lika mycket som hela min årsomsättning för två år sedan. Och det går bara bättre och bättre, säger hon.

Responsen har varit positiv. Butikens Facebooksida har över 19 000 följare och  tävlingar kan få tusentals delningar. Men någon speciell marknadsföringssatsning har Inger inte gjort.
– Det är många som ringer och mejlar och tycker att det är roligt att vi är små. På något sätt har de fått reda på det, berättar för andra och gör reklam för oss.

Inger tror att många är trötta på de stora kedjornas likformighet. När hon startade webbshopen tänkte hon därför igenom vad hon kunde erbjuda som var unikt jämfört med jättarna.
– Vi kan inte ha fria returer och dumpar inga priser. Vi försöker ha jättebra service och vara personliga. Det verkar ha gått hem.

När det kan vara svårt att hitta fram till kundtjänst hos större aktörer framgår det tydligt på Skoforums webbplats att det är Inger och hennes dotter som driver butiken – och gärna svarar på frågor. Undrar man om storlekar går Inger ut i affären och mäter skorna.

Varje person som e-handlar får en liten chokladbit i sitt paket och en personlig, handskriven hälsning.
– Det tar tid att sitta och skriva för hand men det får det vara värt. Kunderna blir sedda och det tycker de om, säger Inger.

I Skoforums sortiment finns bara skor som du inte kan hitta hos de stora kedjorna.
– Alla kunder ska få känna sig unika med produkterna de köper.

Inger påpekar att kedjor som Footway och Zalando alla har samma produkter. Därför, menar hon, är det viktigt att stödja mindre affärer. Hon tycker att man ska lämna huvudgatorna och handla i mindre affärer på städernas bakgator.
– Där kan man hitta det ingen annan har. Kedjor konkurrerar ut alla små butiker. Sedan får vi alla gå i samma klänningar och skor – och det är vi själva som tagit död på mångfalden. Om fler tänkte till skulle det bli ett större utbud.

Och visst verkar det som att Inger har hittat en nisch som går hem.
– Jag måste nästan nypa mig i armen för att tro att det är sant. Man får lägga ner ett förbaskat jobb men det är det värt.

Läs också: Så får du mer trafik till din webbshop

Fakta Skoforum

Plats: Borlänge.
Omsättning: Januari–mars 2015 cirka 2 miljoner.
Goliat att kämpa mot: Zalando, Footway med flera.
Läs mer: skoforum.se