InspirationLär dig hantera din egen och andras hjärnor. Och var gärna tydlig och specifik. Det är journalisten Britta Sjöströms tips till alla företagare som vill lyckas med hjälp av sin hjärna.

Framsida-Hjärnan bakom alltBritta Sjöström är en van egenföretagare och säger ha gjort ”allt man kan tänka sig” inom media och kommunikation. Åtta olika företag har hon startat, drivit och sedan sålt eller gett vidare genom åren. Nu arbetar hon som journalist och författare och släppte i höstas boken ”Hjärnan bakom allt”.

– Jag började att intressera mig för hur man fattar vissa beslut och varför vissa personer lyckas medan andra inte gör det. Under tiden som jag drev mina företag jobbade jag bland annat med läkare och hjälpte dem med kommunikation. Då fick jag en grundläggande inblick i människokroppen och började smått nysta i kunskapen kring hjärnan. Hur funkar kommunikation i kroppen och till exempel affärsutveckling i förhållande till hjärnan?

För att finna svaren startade Britta en gedigen research då hon under flera år läste all litteratur hon kommer över om hjärnan, åkte på konferenser och gjorde intervjuer med forskare.
Målet var att ta ned hjärnforskningen på ett mer lättillgängligt plan för vanliga människor.

Se film: Träna hjärnan att upptäcka affärsmöjligheter

– De flesta vet faktiskt ingenting om sin hjärna. Om varför man mår bra eller dåligt, varför man får ångest, varför man fattar vissa beslut, varför det är så svårt att ändra sig fast man vill och hur man undviker konflikter. Många vill nog veta men köper en för svår bok och sedan slutar man läsa efter ett par kapitel, menar Britta.

Som egenföretagare ser Britta flera anledningar till att lära sig hur hjärnan fungerar.

– För företagare gäller det att vara extremt specifik. Om inte hjärnan får veta exakt vad som gäller kommer den att hitta på eftersom det är så den funkar. Man kan inte vara nog tydlig och det är de företagare som är extremt specifika som också når framgång. De som springer runt och vill nå alla hela tiden kommer troligen att misslyckas.

Hjärnforskning kan låta komplicerat och alla fyller sina hjärnor med olika saker. Men det finns en sak som många lätt glömmer – alla hjärnor funkar likadant.

Läs mer: 5 enkla sätt att minnas mer

– Din hjärna och alla andra människors hjärnor fungerar på exakt samma sätt och att driva företag och inte veta något om hur hjärnorna fungerar är ingen bra idé.

Men varför är det så viktigt? Ge ett exempel.
– Man ska lära sig hur hjärnan fungerar för att kunna sätta gränser för sig själv. Om du inte gör det kommer hjärnan att göra det åt dig och om du inte ger den tydliga direktiv gör den helt enkelt sin egen grej. Ibland kan det bli bra men lika ofta kan det bli dåligt.

Britta har genom åren träffat många egenföretagare som har problem med utbrändhet, utmattning, gränsdragning och konsten att vara chef. Att då förstå hur de anställdas hjärnor funkar är en viktig tillgång menar hon.

Kan man träna hjärnan i att få bättre självkänsla?
– Absolut! Det finns många fantastiska metoder till det som jag skriver om i boken. Ett sätt är att kunna hantera tystnaden. Om du inte får ett svar på en gång från till exempel en kund måste du kunna hantera det. Det är lätt att börja tvivla på sig själv i det läget.

Läs mer: 6 tips – så får du fler säljavslut

Så man kan lära hjärnan en sådan situation?
– Man kan lära sig själv och hjärnan att sluta tolka andra människors tystnad. Om man inte håller tyst när man tänker kan man lätt säga något dumt. Du kan inte alltid svara fort och då ska man säga ”jag behöver tänka på detta en stund”.  Då vet den du talar med att du tänker och kan vara lugn istället för att börja tolka in en massa, säger Britta och fortsätter:

– Din hjärna sätter nämligen igång med det direkt annars, eftersom det är dess uppgift. Det här är bara ett par exempel, det är alltid bra att veta hur hjärnan fungerar när man driver företag. Det ger dig dessutom enorma fördelar gentemot dem som inget vet.