InspirationLinda Sjölund är mamman som tröttnade på trasiga byxknän. Frustration och nyfikenhet blev till slut företaget Ossoami som sedan i våras har ”världsrekord” i slitstarkhet för barnbyxor. Nu är Linda nominerad i Driva Egets David mot Goliat-tävling.

Det var när Linda blev förälder hon blev förargad över kvalitén på barnens kläder.

– Ett par nya jeans var det ofta hål i efter ett par veckor och jag kom aldrig ikapp med att laga och lappa.

I sin frustration över hur den växande högen trasiga byxor orsakade stor miljöpåverkan bestämde sig Linda för att undersöka hur man kunde göra byxor mer slitstarka.

– Jag gjorde en marknadsundersökning och drygt 80 procent av barnfamiljerna upplevde precis samma problem som jag. Det var då jag bestämde mig för att ta tag i byxdilemmat.

Genom sin man som är i byggbranschen fick hon höra talas om ett holländskt företag som har patent på en extremt slitstarkt textilfiberkonstruktion. Baserat på samma teknik hade de nyligen börjat tillverka jeanstyg som är mångdubbelt starkare än vanlig denim. Linda är utbildad textilekonom och har hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med produktutveckling och produktion i textilbranschen. Genom att kombinera erfarenhet med den nyfunna fibertekniken sattes bollen i rullning. Hennes egna barn har fått vara testpersoner under utvecklingsprocessen.

– Min äldsta son har fått ägna mycket tid som testperson. Han är som min designchef, skrattar hon.

Deras största konkurrenter är de stora klädkedjorna. Ossoamis unika selling point är det slitstarka materialet på framsidan av barnbyxorna.

– Det går inte att jämföra med andra material som finns på marknaden i dag.

I april blev Ossoami bäst i ett test för slitstyrka på barnjeans som gjordes av Testfakta. Men Linda var inte nöjd med att vara bäst.

– Testet visade inte hur mycket bättre våra jeans faktiskt är. Det enda vi kunde göra var ett likadant test hos samma laboratorium, i samma maskin, för att bevisa att vi är 17-34 gånger så starka som konkurrenterna.

Det finns inget världsrekord i slitstarkhet för barnbyxor dokumenterat. Det vill säga än. Linda har sökt till Guinness rekordbok, som en rolig grej. Att få folk att förstå att kvalitén är mycket bättre än standarddenim är enligt Linda inte alltid det lättaste.

– Även om standardjeansen är billigare i inköpspris är de betydligt dyrare i längden.

Marknadsföringen är enligt Linda en av de största utmaningarna för företaget. Kedjorna som de slåss mot har råd att pumpa ut reklam kring sina produkter.

– Vi har fått gå andra vägar och arbetat mycket med bloggare det senaste året. Det har varit lyckosamt. Bloggarnas barn har fått vara testpersoner och sedan har föräldrarna fått skriva och ge sitt betyg.

I framtiden räknar Linda med att kunna ta ut lön och ha fler som arbetar med företaget.

–  I dag är det jag, min man som arbetar deltid och dessutom har vi Sveriges sämst betalda e-handelskonsult: min pappa, skojar Linda.

Hennes dröm är att det ska finnas byxor som håller i varje barns garderob.

– Det är helt orimligt att man ska behöva köpa nya byxor var tredje vecka. Vi kommer inte kunna fortsätta att konsumera som vi gör i dag, då har vi snart inte någon planet kvar att bo på.