Inspiration

Slitstarka jeans, personliga mäklartjänster och en innovativ glassidé – det är tre vinnande affärer för småföretagare som klarar kampen mot storföretagen. Nu är de finalister i vår tävling David mot Goliat-priset. 

Det har strömmat in förslag till nomineringar i tävlingen. Av dessa har vi valt ut 12 duktiga företagare som presenterats i tidningen och här på driva-eget.se. Tre av dem har vi nu valt ut till finalister och en av dem utsågs som vinnare vid mässan Eget Företag i Stockholm i november.

– Det har varit fantastiskt att ta del av alla dessa driftiga småföretagare som på olika sätt utmanar de stora bolagen. Vi är imponerade, och det har inte varit lätt att välja ut finalisterna och vinnare, säger Driva Egets chefredaktör Camilla Björkman.

De tre finalisterna är, utan inbördes ordning:

  • Linda Sjölund, Ossoami
  • Vera Lisenstedt, Lisenstedt Fastighetsförmedling
  • Tobias Hernstig och Mattias Lindström, Bubbies (Nordic Mochi AB)

 

Linda Sjölund Foto: Ossoami

Linda Sjölund Foto: Ossoami


Linda Sjölund, Ossoami

Som nybliven förälder blev textilekonomen Linda Sjölund från Göteborg förargad över kvalitén på barnens jeans. Hon såg hur slit- och slängjeansen förstörde miljön och bestämde sig för att tillverka jeans som håller.
– Vad kul! Jag blir jätteförvånad för det känns som att mitt företag fortfarande är i uppstarten. Men det känns fantastiskt, säger Linda.

 

Mäklaren Vera Lisenstedt driver egen mäklarfirma i Trollhättan. Foto: Sebastian Lamotte

Mäklaren Vera Lisenstedt driver egen mäklarfirma i Trollhättan. Foto: Sebastian Lamotte


Vera Lisenstedt, Lisenstedt Fastighetsförmedling

Som ett exempel på hur småföretagare kan slå sig fram i en bransch som domineras av stora mäklarbyråer och andra jättar har mäklaren Vera Lisen- stedt kvalat in till finalen.
– Jag är jättesmickrad, det här känns galet kul! Jag känner verkligen igen mig mycket i David mot Goliat. Jag är en krigare och fast oddsen är dåliga ger jag inte upp i första taget, säger Vera.

 

Tobias Hernstig och Mattias Lindström, Bubbies Foto: Julia Söderberg

Tobias Hernstig och Mattias Lindström, Bubbies Foto: Julia Söderberg


Tobias Hernstig och Mattias Lindström, Bubbies (Nordic Mochi AB)

För att konkurrera med stora jättar kan man behöva förnya produkten. Det är Tobias Hernstig och Mattias Lindström, som lanserat plockglassen Bubbies i Sverige, ett exempel på.
– Det känns helt fantastiskt, vi är jättestolta! Vad roligt att ni tycker om vårt företag, säger Tobias.

Vilken av dessa tre finalister som vinner avslöjas på Eget Företag-mässan i Älvsjö lördagen den 7 november, kl 13.00 på stora scenen.

Alla läsare är varmt välkomna att delta vid prisutdelningen. Program och fribiljetter finns på www.egetforetag.se.