InspirationSusanne Liljenberg är serieentreprenör och en av Granit-grundarna. Här är hennes tips hur du bygger ett hållbart företag.

På slutet av 1990-talet grundade hon inredningsbutiken Granit med Anette Jorméus. 2006 såldes företaget, men Susanne Liljenberg finns fortfarande kvar i Granit som inspiratör. Hon lägger också sin tid på livsstilskonceptet LEVA och Visby Creperie & logi.

Här är några av Susannes tips för att lyckas:

1. Måla upp en bild

– Skapa en bild av det du vill bygga och starta. Jag brukar klippa, klistra och måla, alltså göra stora, verkliga inspirationstavlor och inte i datorn.

2. Beskriv med fem ord

– Skriv ut företagets personlighet med fem ord. Hållbart? Överraskande? Glad? Utifrån det blir det enklare att bygga vidare på marknadsföring och annat.

3. Bestäm dig för mission

– Vad är missionen med företaget, förutom att tjäna pengar? På Granit var det att vi ville förenkla livet för människor.

4. Tänk på visionen

– Var är företaget om tio år? Det är också viktigt att tidigt ha en bild av.

5. Fokusera på rätt saker

– När du kör vidare ska du bestämma dig för vad du själv är jättebra på, fokusera på det och ta hjälp med annat.

När Susanne har jobbat på samma sätt med sitt eget företagande slipper hon för många överraskningar:

– När jag startar företag, oavsett själv eller med andra, blir det oftast vad det är menat att bli. Jag har en plan innan och verkligheten överensstämmer för det mesta med själva bilden. Men många startar i dag företag utan att bygga upp en fysisk bild, man har till exempel inte testat färger och material innan man startar en restaurang, och då kan det lätt gå fel längs vägen.

Susanne Liljenberg startar gärna företag tillsammans med andra, för att tillvarata flera kompetenser.

Men när du ska hitta en affärskompanjon har hon ett tydligt tips:

– Se till att det är en prestigelös människa. Det har jag lärt mig genom alla bolag.