InspirationNio nya prenumeranter gav Marita segern – bland annat en helsida i Driva Eget där hon presenterar sitt företag. Ta chansen du med: den 29 augusti är sista chansen att tävla!

Klicka HÄR för att bli Driva Egets ambassadör och vara med och tävla som Marita Nilsson.

Hon blev den läsare som värvade flest nya prenumeranter till förra numret av Driva Eget. Hon har goda möjligheter till sådant med hjälp av sitt stora nätverk på flera håll – hon är deltidsanställd administratör på ett privat vårdföretag, har en redovisningsbyrå och sedan i höstas också webbutiken addcolour.se.

– Jag skickade bara mejl till redovisningsbyråns kunder och frågade om de inte skulle prenumerera på en toppentidning som jag verkligen kan rekommendera, säger hon.

Hon sa att hon skulle få sitt företag presenterat i Driva Eget om hon värvade flest. Nio av dem nappade och hon blev vår bästa ambassadör.

Som så många andra anställda har Marita stegvis övergått till att vara egen företagare. För sex år sedan gick hon ned till 60 procents arbetstid på vårdbolaget och startade då en redovisningsbyrå på deltid.

Men hon har alltid varit intresserad av mode och skulle gärna vilja pröva den branschen också. För ett år sedan var hon en av deltagarna på Driva Egets studieresa till Shanghai. Hon hade tänkt sig att hitta en affärsidé med import från Kina.

Resan inspirerade, men det slutade med att hon i stället började importera schalar från Italien, Danmark och Tyskland. Hon satsade 55 000 kr av redovisningsbyråns kapital och lät i det företaget bygga en webbutik och varumärket addcolour.se.

– Jag började med schalar, eftersom de är lätta att lagra och skicka ut. Men butiken säljer också mössor, klänningar och smycken. Det ska vara färgglada saker som ska sätta lite piff på tillvaron, säger hon.

Hittills har hon sålt mer på visningar bland sina vänner än i sin webbshop. Både anställningen på vårdföretaget och redovisningsbyrån har hon kvar. Hon vill pröva sig fram och börja med butiken som en extrasyssla, vid sidan av det övriga.

– Jag drar inte ned på den andra verksamheten förrän jag ser att webbutiken blir mer bärkraftig, säger hon.

Hon har sett att det tar tid att få nya kunder att hitta till webbutiken, trots att hon tagit till sig råd om att komma högre upp i Google. Men både hon, sambon och 16- åriga dottern sliter hårt på kvällarna med att skicka ut beställningar.

– Hela familjen tycker det här är kul, och vi ger oss inte förrän vinsten kommer. Det gäller bara att få webbutiken mer känd, säger hon.

Det behövs framåtanda och envishet för att lyckas på nätet – och det har hon.

Nu är sista chansen för dig att göra samma sak. Om du blir den som drar in flest prenumeranter till den 29 augusti är det dig och ditt företag vi presenterar på en helsida i nästa nummer.

För att bli ambassadör är det bara att skaffa minst fem nya helårsprenumeranter till Driva Eget. Om du gör det får du det här:

  • Gratis prenumeration på Driva Eget i ett år.
  • Fri entré till våra After Work-seminarier under året .
  • Den ambassadör som värvat flest prenumeranter från årsskiftet och fram till 29 augusti får sitt företag presenterat i Driva Egets nästa nummer.
  • Den som värvar flest prenumeranter totalt under hela 2011 får en kundträff eller nätverksträff på sin hemort bekostad av Driva Eget till ett värde av upp till 10 000 kr.
  • Dig själv och prenumeranterna anmäler du HÄR.