InspirationI över 40 år har Erik Arpi varit entreprenör. Han grundade företaget Pictura AB 1969 som har blivit en rejäl framgångssaga med sin försäljning av grattiskort och övriga kort. Här ger han sina bästa tips.

1. Var fokuserad

– Först och främst ska man se till att man är väldigt fokuserad när man bygger upp ett företag. All tid och kraft går åt till det – det är inget man gör vid sidan om något annat utan man måste satsa helt och fullt på företaget om man vill lyckas med det, säger Erik Arpi.

– Jag har familj, men när jag startade bolaget hyrde jag ett rum hos en familj. Det var inget stort rum men där hade jag alltså mitt lager. Jag sålde på dagen, packade på natten och då, i 20-årsåldern, behövde man inte sova alla nätter.

 2. Hitta duktiga människor

– Det gäller att hitta människor som är duktiga, kompetenta, som vill jobba och som är intresserade av att bygga företag. Jag har människor i företaget som också vill utveckla det.

3. Tänk ständigt om

– Folk skickar inte kort i samma utsträckning i dag, de flesta kort används till att ge bort med presenter eller direkt till personen. Där ser vi ingen större skillnad i försäljning. Men vi tänker om ständigt, ständigt. Nu släpper vi till exempel ett kort som man kan beställa och göra klart via mobiltelefonen.

 4. Pröva dina affärsidéer

– De flesta kommer inte på en idé rakt upp och ned. Jag har prövat olika saker – först testade jag att sälja posters. Jag sålde även stickbeskrivningar på 70-talet, då veckotidningar var kolossala säljmaskiner. Så småningom blev det kort – och det sålde. Det är så man hittar sin nisch, man testar olika saker.

 5. Ha intresse av att bygga ett företag

– Jag hade vid starten inget kapital alls utan var tvungen att skapa det. Just viljan att bygga företag och att ta risker har varit min ledstjärna. Jag var mer intresserad av det än att tjäna pengar. Mer att bygga och utveckla än att optimera sina egna inkomster.

Visste du att…

… Erik Arpi fick ett bud från Hallmark på 52 miljoner dollar – som han tackade nej till:

– Det var i början av 90-talet – vi hade släppt en serie kort med årtal, det var en ny grej och slog över hela världen, de sålde kolossalt och uppmärksammades av Hallmark. Vi träffades i Köpenhamn, men jag sa nej. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra istället. Det fanns ingen anledning att sälja – företaget gick ju bra.