<![CDATA[]]>

Korvtrend gav skjuts åt Malins företag

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 30 september, 2013

Nu vill alla äta närproducerat – och senaste trenden är hamburgare och korv. Malin Henriksson Talcoth från Göteborg säljer 200 korvar varje lunch i sitt företag Gourmetkorv.

– I början frågade folk: ”Hur tänker ni nu?” Vi gick mot trenden helt. Men jag visste hela tiden att vi i Sverige har en förkärlek till korv, säger Malin Talcoth.

Hon driver företaget Gourmetkorv sedan flera år tillbaka. Här säljer hon kvalitetskorv och tillbehör som passar till korv.

Malin säger att svenskar alltid har gillat korv, men innehållet har inte alltid varit det bästa – och det var det som fick henne att starta upp företaget från början. Hon ville satsa på street food-känsla och öppnade sitt ställe i en liten lokal på Södra Larmgatan i Göteborg.

– Vi fick direkt respons från tidningar. Ingen annan hade gjort på samma sätt, säger Malin.

Nu har hennes andra ställe öppnat i Nordstan, de är åtta anställda i företaget och fler restauranger är på gång. Förutom att sälja kvalitetskorvar från hela världen, där de tyska korvarna ligger i framkant, samarbetar Gourmetkorv med lokala charkuterier och gör även sina egna korvar. Vad sägs till exempel om en Bloody Mary-korv?

Gourmetkorv fick kvitto på sitt framgångsrecept då de tidigare har vunnit Arlas Guldko för bästa snabbmål. I dag kan 200 gäster kika förbi på lunchen för att få ett mål mat. Eller så köper kunderna korv på lösvikt bland 60-70 sorter.

För Malin var det viktigast att hålla en röd tråd i sitt korvkoncept. Hon ville ha det personligt, charmigt men ändå lyxigt.
– Därför har jag till exempel valt bort pommes frites och har potatismos i stället. Även tillbehören är genomtänkta, vi har till exempel surkål till.

Under 2012 ökade Gourmetkorvs omsättning markant, under vissa månader med hela 50 procent. Framöver Malin kan hon tänka sig att öppna konceptet i flera städer.

Hennes råd till andra som vill ta sig in i matbranschen är att verkligen fundera igenom om man har engagemanget och tiden.

– Du måste orka med de första åren när det är tufft. Det är långa öppettider och det gäller att du brinner för det du gör.