InspirationNils Grundberg trodde starkt på Youtube-kanalen för friluftsmänniskor. Men trots 100 000-tals tittare blev det inga stora intäkter. Nu har affärsidén vinklats om – och intäkterna ökat. Här är hans råd till dig.

Nils hade upptäckt ett hål på marknaden. Intresset för friluftsliv spirade samtidigt som basala friluftskunskaper knappt fanns längre.
– Jag ville skapa en samlingsplats för friluftsmänniskor där man kunde lära sig hur man hanterar en yxa på bästa vis, hur man lär sig klättra men även besök hos friluftsföretag – att få träffa en produktutvecklare eller se hur en riktigt vass skaljacka blir till, berättar Nils.

Valet av kanal utåt var självklart; han skulle starta en Youtube-kanal. Han lyckades också övertyga en kompetent fotograf, som han jobbat med tidigare och de åkte runt om i Sverige, knöt till sig Sveriges främsta experter inom området, besökte och filmade företag.

Ja, allt tog fart – och deras mest sedda film om ett litet företag i Hälsingland som tillverkar yxor fick runt 50 000 tittare.
– Allt var på gång. Förutom en sak. Intäkterna. Vi hade någon slags vag idé om annonsförsäljning och hade också ett samarbete med ett av Sveriges största annonsnätverk genom Youtube men det inbringade intäkter på ungefär 150 dollar för 100 000 tittare. I jämförelse kostade resan till yxföretaget i Hälsingland mer. Den filmkamera vi använder kostar runt 100 000 kronor… Och det gör matematiken ganska enkel. Det gick inte ihop, säger Nils.

Så plötsligt frågade ett företag som de hade filmat om de kunde få köpa materialet.
– Första tanken var: “Njaa, alltså det ska ju…” Men vi stoppade tanken och tänkte efter igen. Vad är vi egentligen duktiga på? Jo, att berätta historier som engagerar och vi ser också till att de sprids på internet till en massa människor. Ska vi då försöka finansiera detta med reklam eller ska vi hellre sälja det direkt till företag därute som behöver hjälp att berätta sin historia genom film?

Svaret blev det senare. De övergav helt och hållet sin tidigare affärsidé och gör nu något som de är både duktiga på och dessutom tycker är väldigt roligt – att hjälpa företag berätta sina historier.

Och intäkterna har blivit högre för Nils företag Tajga AB:
– Intäkterna är mycket bättre nu. Vi har ett tydligt erbjudande och en närmare väg till kund. Jag anpassade mig efter vad våra kunder frågade efter. Jag insåg även att det vi kan är mycket bättre att sälja på ett annat vis och på så sätt lättare bygga vår kunds affär och följarskara.

>> Läs mer: Så vinklar du om din affärsmodell – och blir mer lönsam

Friluftssajten och -communityn som Nils drev blev såld till en privatperson som ska driva den vidare och Nils tjänade även pengar på den försäljningen.

Nu har Nils åter igen justerat sin affärsidé lite, i och med att de får möjlighet att göra sin första reklamfilm för tv.
– Detta är lite hemligt hittills, men något som ska bli väldigt roligt och speciellt att göra.

Vilka tips ger du andra som behöver vinkla om sin idé?
– Lyssna på kunderna! Det är ju kunderna man jobbar mot. I grunden vill man skapa någon slags affär och om ens första idé inte funkar får man ändra sig. Sedan var styrkan för mig att jag hittade en väldigt bra samarbetspartner. Har man rätt folk som man jobbar med är det ofta viktigare än vad man gör.

 

Läs också:

196755_1372708328

GÅ RÄTT VÄG MED EXPERTENS RÅD: Så vinklar du om din affärsmodell – och blir mer lönsam

carldanielsson

HAN LYCKADES OCKSÅ: Carl vinklade om sitt företag – då steg det som en raket