InspirationJimi Tadi körde taxi och berättade för passageraren om sin affärsidé. Resultatet: en mångmiljoninvestering och planerad global lansering.

Snart är det dags årets upplaga av idé- och innovationstävlingen The Brewhouse Award och för en av förra årets vinnare, Jimi Tadi, startade allt i en taxibil.

Under en körning fick han Brewhouses verksamhetschef och tävlingens juryordförande Anna Svensdotter Dimle som passagerare.

Men att småpratet i bilen till slut skulle leda till en vinst i The Brewhouse Award var inget som Jimi Tadi kunde räkna med när Anna steg in.

– Jag hade precis suttit i möte med tre investerare, mötet blev ganska sent och min första körning vid elva blev från Brewhouse i Gårda i Göteborg. Det som cirkulerade i huvudet var affärer, berättar Jimi.

In klev alltså en leendes Anna Svensdotter Dimle som under småpratet förstod att taxichauffören hade en affärsidé att räkna med.

– Hon tipsade om att inkubatorn på Brewhouse fanns och sa också att jag redan hade kommit väldigt långt på egen hand.

Snart fick Jimi nys om tävlingen och han förberedde sig rejält inför mötet med juryn.

– Jag övade verkligen. I huvudet vet du precis hur din tjänst fungerar och för dig själv är din affärsidé redan en vinnare, men att övriga 50 jurymedlemmar också ska förstå det är väldigt viktigt och en utmaning. Det var också viktigt att följa deras reaktioner – vad som triggar dem.

Triggade blev de – de prisade Jimis affärsidé, nöjesappen Scan & Plan. Den har tidigare figurerat som beta-version och är nu under utveckling och smyglanseras igen redan i november, men den stora lanseringen sker i början av nästa år.

Berätta mer om appen!
– Det är en satsning för samhällets invånare och turister – att de enklare ska kunna planera sin kväll utifrån sitt humör. Du ska ha möjlighet att i förväg se hur många som befinner sig där du vill spendera kvällen. Kanske är du ute efter lugn och ro eller fullt ös. Det är alltså en smart nöjesguide där du kan styra din kväll. För krögarna som ansluter sig årsvis innebär det också att de får ta del av ett väldigt starkt innovativt verktyg. De får en egen neutral plattform för sin bransch.

Hur räknas antalet gäster?
– Det har vi inte gått ut med ännu, utan ska kommuniceras via vår Facebooksida inom kort. Vår cliffhanger än så länge.

Vinsten i The Brewhouse Award gav inte bara ett erkännande för Jimi utan har också gett en mentor i jurymedlemmen och NK Göteborgs varuhuschef Dag Agård.

Dag sitter numera även med i styrelsen. Efter tävlingen fick också Jimi med sig investeraren Stefan Wik och ett miljonbelopp vilket har gjort att Jimi nu kan jobba heltid med sitt företag.

– Det kom ganska många intressenter och den första investeraren som du tar ombord är väldigt, väldigt viktig. Det behöver vara en kompetensstark, ekonomiskt stark och bra människa. Den sammansättningen är sällsynt. Men Stefan är precis en sådan person, det var därför jag valde honom. Det betyder jättemycket och är viktigt inför framtiden att investeraren har samma visioner som jag har.

Är Anna första taxikunden som du snackade om din affärsidé med?
– Jag har haft fördelen att köra slutkonsumenter och möjliga användare av appen. Jag har inte berättat att jag driver bolaget, men jag har kollat av användarrespons med taxikunderna och sagt: “Har du hört att det finns en sådan här app?” Jag har fått regelbunden respons på mina “hisspitchar” i taxin. Och det har varit väldigt värdefullt.

Mer om The Brewhouse Award
The Brewhouse Award är idé- och innovationstävlingen som i år hålls för andra året. Vinstcheckar om 50 000 kronor delas ut i tre kategorier och fram till den 9 oktober kan du vara med och tävla med din affärsidé.

Om du blir en av finalisterna får du pitcha din idé inför en jury med 50 personer, bestående av näringslivstoppar, ledande kulturprofiler, innovatörer, entreprenörer och konstnärer.

Jimis tips till andra tävlande – och vinnare!

  • Du måste kunna vidareförmedla din passion inför din affärsidé. Det är en idétävling, men presentation, förpackning och vem som står bakom idén är otroligt viktigt.
  • Väldigt många startups behöver en investering för att skala upp verksamheten, det har nästan blivit en hysteri kring investeringar och många tar ofta det första bästa. Men det är ibland smart att avvakta tills rätt intressent specifikt för din verksamhet dyker upp. Sedan är det viktigt att förstå att det handlar om vad bolaget ska göra med pengarna som investeras samt effekterna av satsningen, att bara ta in pengar för att det är möjligt kanske låter kul, men det gynnar sällan verksamheten och dess intäktsmodell.