InspirationNär parfymkreatören Ben Gorham sommarpratade i P1 berättade han om hur han gick från en källarlokal vid Telefonplan till att bygga upp det världskända parfymhuset Byredo. Här är hans råd till dig.

Ben Gorham berättade om hur han föddes i ett radhus i Solna, växte upp i Akalla och så småningom hamnade i Toronto för att spela basket. Men tillbaka i Sverige fick han sina basketdrömmar krossade av svenska myndigheter.

I stället började han experimentera med dofter för att skapa parfymer.

Pank och med hemmagjorda oljor i små flaskor i en plastpåse tog han sig till New York och lyckades övertala världskända parfymören Pierre Wulff att hjälpa honom. Hemma igen började han tillverka doftljus i en källarlokal vid Telefonplan.

Idag, nio år efter starten, är parfymhuset Byredo känt över hela världen och Ben Gorham har satt Sverige på doftkartan med både parfymer och ljus. Enligt di.se har grundaren själv sålt majoriteten av sina aktier i bolaget, som omsätter 70 miljoner, till ett brittiskt riskkapitalbolag.

Men vägen dit har varit krokig.

I början spenderade han dagarna ensam, googlandes de rätta butikerna och med att lusläsa intervjuer med andra entreprenörer.

Till slut fick han kontakt med fyra riskkapitalister som sa ja till ett möte och bad om en affärsplan.

– I efterhand vet jag att affärsplanen var mindre viktig, men att min trovärdighet kom från min genuina ambition och glöd, säger Ben Gorham i programmet.

Mötet gick bra:

– Jag är än idag den person som presenterat den sämsta affärsplanen men ändå gått ut genom dörren med deras förtroende.

Han talar också om vikten av att våga testa och misslyckas:

– Det finns de som säger att ‘har du en idé så kör’. Det är inte riktigt sant. Har du en idé, börja. Sedan gör du om, misslyckas, gör om, misslyckas – och repeterar det tusen gånger.

Andra råd är att vara lyhörd, lära sig och ödmjukt närma sig personer som kan hjälpa en. Och att aldrig ge upp:

– Den som har den törsten och den passionen kommer att lyckas.

Lyssna på sommarpratet här.

LÄS OCKSÅ: