<![CDATA[Ny målgrupp gav nya kunder. ]]>

Företaget tog skruv med hennes flätkurser för pappor

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 7 augusti, 2017

När frisören Åsa Olsson började hålla kurser för pappor som vill lära fläta sina döttrars hår fick hon fler kunder på köpet.

En dag fick Åsa Olsson som driver salongen Fröken Sax i Mörarp i Skåne en fråga från en av sina kunder. Han berättade att han aldrig riktigt lyckades få till den rätta snitsen när döttrarna bad honom göra flätor på dem. Nu undrade han om Åsa kunde hjälpa honom.

– Han ville lära sig göra flätor, så att om frun inte skulle vara hemma behövde inte hans döttrar vara fula i sina hår, sa han. Han hade sett att det hölls flätningskurser i USA och frågade mig om jag kunde göra något likadant. Och då tänkte jag – varför inte! säger Åsa.

För att fylla första kurserna kollade Johnny runt bland pappor i sin bekantskapskrets. Alla han frågade nappade på upplägget. Sedan har allt rullat på och Åsa har fyllt kurser på egen hand. Hittills har hon hållit tre och i höst blir det definitivt flera.

– Det är stor efterfrågan, både här i byn och från människor i Helsingborg. Även mammor har frågat: ”Men vi då!” och någon morfar vill också komma, berättar hon.

Kurserna har hållit på en timme åt gången, men döttrarna har inte suttit still riktigt hela tiden. Papporna har flätat kanske en kvart och så har det lekts däremellan. Åsa har lärt ut grundläggande saker som hur man borstar sin dotters hår utan att det gör ont. På varje kurs har det varit runt åtta pappor och deras döttrar i åldern fyra till sju år.

– En pappa hade med sig alla sin tre döttrar, han hade fullt sjå!

Stämningen har varit avslappnad, mysig och kravlös, med en hel del godis, berättar Åsa.

– Det har varit väldigt roligt, mycket skratt och mycket bus. Visst, papporna vill lära sig fläta, men att få tid att umgås med sina barn har varit den stora grejen.

Flera deltagare har nu blivit kunder hos Åsa. Döttrarna vill bli klippta av henne och även föräldrarna har bytt frisör. Att kurserna blev omskrivna i media gav också ringar på vattnet för affärerna. Flera nya kunder började kika in i salongen.

– Ja, jag fick både gratisreklam och flera nya kunder. Jag är ganska nyöppnad och ännu fler i byn hittade mig efter det här. Jag anade inte att det skulle bli en så här stor grej, det är jättekul!

Hennes råd till dig som funderar på något liknande är att höra med dina kunder om de skulle vara intresserade och i så fall vad de skulle vilja lära sig mer om. Det behöver heller inte vara så svårt att nå ut.

– Facebook fungerar jättebra, jag har inte annonserat någon annanstans.