<![CDATA[Så här fungerar kroppskameran: 1. Fäst den på tröjan eller skjortan.]]>

Företagarna som vill förändra vår vardag

Caroline Engvall

Publicerades: 29 april, 2014

Smarta kläder, high tech-kameror och en filmrevolution i varje hem. Framtiden är redan här. Driva Eget har träffat innovationsföretagarna som kommer att förändra våra vardagsliv.

Snart kommer ”wearables” – bärbar teknik – stort, och Oskar Kalmaru och hans 20 anställda i företaget Memoto i Stockholm ligger i framkant. Just nu tar de fram en automatisk kamera som fäst på kroppen fångar våra liv i bilder som vi sedan kan se och dela i mobiltelefoner eller på webben.

Oskar Kalmaru var med och startade den svenska videosajten Bubblare.se, men tidigt 2012 började han och kollegerna Martin Källström (idag vd) och Björn Wesén (CTO) skissa på kameran, som var Martins idé efter att han hade förlorat båda sina föräldrar i cancer och insåg hur lite av deras vardagliga liv han hade sparat i bilder.

– Enda sättet som han hade kunnat ta och spara fler bilder från vardagen hade varit om han haft en automatisk kamera fäst på kroppen. Det verkade som en knäpp idé först, men det är ju oftast de som visar sig bäst efter ett tag, säger Oskar Kalmaru.

Tidig finansiering från olika statliga entreprenörsfonder gjorde att trion kunde ta steget att låta en industridesignbyrå rita förslag på olika kameraformer. En annan studerade hur kunderna ville att produkten fungerade och en tredje konsult gav förslag på interaktionsdesign till smartphone-apparna.

– Sedan fick ett produktionsbolag i uppdrag att ta fram en film som skulle visa vår vision, säger Oskar Kalmaru.

När produktskisserna var klara bidrog ett brittiskt venture capital-bolag med ytterligare pengar som gjorde att kameraentreprenörerna kunde börja anställa och bygga den första fungerande prototypen.

– När den var färdig i oktober 2012 lanserade vi en kampanj på crowdfunding-sajten Kickstarter, där vi lät den som trodde på vår idé förbeställa sitt exemplar till ett rabatterat pris. På så sätt fick vi igång en tidig försäljning och ovärderlig feedback från de tidiga kunderna på köpet, säger Oskar Kalmaru.

Han hoppas att den kommer att finnas hos gemene man inom en snar framtid.

– Ska man bygga något verkligt innovativt och göra det med sådan kvalitet att det blir en global massmarknadsprodukt kostar det pengar och tar tid. Det här projektet har kostat lite mer och tagit längre tid än vi trodde, men det gör det bara ännu mer spännande att vi är redo att börja leverera snart och att vi redan går med vinst.