InspirationStarbucks och Dunkin´ Donuts skrämmer inte Lars Åkerlund, som driver kafékedjan Fika med kaféer på Manhattan i New York.
– Vi vill till och med gärna ligga i närheten av Starbucks, för då har vi en automatisk kundtillströmning. Och har kunderna väl testat vårt svenska kaffe, då kommer de tillbaka.

Kafémarknaden i New York domineras av två giganter, Starbucks och Dunkin´ Donuts. Att Fika skulle försöka ta upp kampen med Starbucks, som har över 10 000 kaféer i USA, skrattar Lars mest åt. Men han är bara glad åt konkurrensen.

Stor guide: Så lyckas du bäst med ditt café 

Fika är, precis som det låter, en plats för att ta en svensk fika. Bröd och bullar bakas efter gamla svenska recept, laxen till smörgåsarna gravar de själva och allt kaffe importeras från svenska rosterier. På väggen i det nya kaféet hänger ett gigantiskt flygfoto över Stockholm.

– Att fika i Sverige är ju en institution, och vi har världens bästa kaffe. Vi har till och med fått våra stammisar att säga ”let’s have a fika”, skrattar Lars.

Lars dröm om att starta eget tog sin början efter att han i slutet av 1980-talet såg Tom Cruise spela huvudrollen i Cocktail. När han flera år senare kom till New York på semester, visste han att han hittat rätt plats för sitt företagande.

– Jag kom hit 2002 och tänkte, this is it. Jag åkte hem och jobbade häcken av mig i fyra år för att få ihop kapital. Sedan sålde jag allt jag hade hemma i Sverige och åkte hit för att leta efter en lokal.

Och som han letade. Efter att ha läst igenom 32 000 annonser och besökt 97 lokaler, hittade han till slut sin drömlokal i hörnet av flotta Lexington Avenue och 58 gatan, strax söder om Central Park. Adressen var viktig, eftersom planen redan från början var att starta en kedja. Här på bilden höll Lars faktiskt på att själv bygga färdigt det tredje tillskottet i kedjan.

Men inte ens med 10 Fika-kaféer tror Lars att Starbucks kommer att känna sig hotade. New York är helt enkelt stort nog, menar Lars.

– Det är det som är så härligt med New York, staden är så stor att det finns plats för alla. Dessutom har vi ett helt annat koncept, och marknaden för riktigt bra espressokaffe växer varje dag här i New York.

Satsa på cafédrömmen – så här

Starta eget i USA