InspirationVårda din relation till kunden. Att få någon att dra på smilbanden gör att de lyssnar bättre och minns mer. Här är ståupp-komikern Karin Adelskölds bästa tips för att vara rolig och sälja mer.

Vill du charma kunden? Dra en vits! Att skämta kan nämligen få andra att känna sig bättre till mods och så sticker du ut mer menar ståupparen Karin Adelsköld i sin bok Bli en roligare talare.3

– Av skratten blir du bekräftad. Blir du bekräftad blir du lugnare. Blir du lugnare blir du bättre och kan fokusera på det du vill säga. Får du en publik att skratta när du håller en presentation kommer de dessutom automatiskt att gilla dig, minnas dig och dessutom lära sig fortare, skriver hon.

Som om inte det vore nog listar Karin fler fördelar:

– Skratt frigör endorfiner som gör att vi mår bra och blir mindre stressade. Humor är också förknippat med social kompetens, vilket är en av de viktigaste egenskaperna hos en bra chef.

Idag är Karin utsedd till årets kvinnliga komiker. Men allt började med att hon egentligen ville gå en akvarellkurs. De var fullbokade – men inte kursen i ståupp.

– Där har du svaret på om alla kan bli roliga. Kan en humorbefriad, trött tvåbarnsmorsa vinna pris som årets roligaste så kan du som läser detta lära dig att få en publik att skratta, skriver hon.

I boken delar Karin med sig av sina bästa tips för att locka fram skratt – här har vi valt ut de bästa råden för att hitta rätt skämt.

1. Driv med dig själv
Kan du kommentera eller dela med dig av saker om dig själv som är mindre bra eller som står i kontrast till hur det egentligen ligger till? Hur ser du ut? Vad kommer folk tänka på när de ser dig? Finns det något som skiljer dig från de som lyssnar?

– Det finns få saker som är så roliga som när personer bjuder på sig själva, menar Karin.

2. Här och nu

Försök hitta något roligt i platsen där du befinner, de som lyssnar, något aktuellt eller som du nyligen läst som har med det du ska tala att göra.

– När du kommenterar något i din närhet blir det ofta roligare än vad det annars skulle vara. Nukänslan förstärker alltid det humoristiska, menar Karin.

3. Roliga anekdoter och exempel
Berätta om roliga händelser kopplat till det du pratar om, men det ska kännas autentiskt. Samla alla roliga saker du hör eller läser om i en speciell mapp eller sök på nätet efter ”rolig grej + det du ska prata om” tipsar Karin.

4. Udda jämförelser och liknelser
Roliga och oväntade jämförelser lockar ofta skratt. Karin nämner som exempel: ”Det är viktigt att ni ställer krav på vad ni vill ha ut av mötet. Det gör jag alltid, oavsett möte, det tycker jag känns skönt. Men min fru blir inte lika glad.”

5. Överdrifter
Att överdriva eller underdriva är roligt, påpekar Karin. Överdrift bygger på att du säger halva meningen, pausar, levererar det överdrivna, men sedan tar tillbaka det och återgår till verkligheten. Till exempel: ”Det här mötet kommer att ta ett tag men vi räknar med att vara klara ikväll kockan elva. Nej, förhoppningsvis blir det lite tidigare…”.

6. Tre-reglen
Ge tre exempel på något – där det tredje är det mest överdrivna.

 7. Återkoppling
Se gärna om du kan göra en återkoppling till ett tidigare skämt – framförallt precis i slutet av ditt möte eller presentation blir det extra tjusigt, menar Karin.