InspirationEva Belvelin hade inte en tanke på att bli uppfinnare och företagare. Hon ville bara hjälpa sina fiolelever. Men nu har hennes fiolstöd fått en marknad långt utanför Sveriges gränser. Och branschens Goliat har blivit en av hennes viktigaste kunder!

Alla har inte en mission i livet. Men det har Eva. Den fick hon redan som 17-åring, då hon började jobba som fiollärare enligt Suzukimetoden. Sedan dess har det mesta cirklat kring att lära barn spela fiol.

LÄS OCKSÅ: Rösta på David mot Goliat-priset här

Belvelins fiolstöd.

Belvelins fiolstöd.

– Jag började själv spela när jag var 9–10 år och jag tyckte att det var så svårt! Jag som hade så lätt för mig i skolan hade svårt att lära mig det här.

Det triggade Eva att kämpa. Med tiden kom hon att förstå varför det som är så enkelt för vissa kan vara så svårt för andra. Det handlar om motorik och ergonomi.

Ett krux är att ha en bra hållning för att inte få ont i nacke, rygg eller axlar. Något som inte är helt lätt. Ett sätt att avhjälpa det är ett fiolstöd, som låter fiolen vila på axeln. Men de dominerande stöden på marknaden ger inte Eva mycket för.

– De är formade så att de är lätt böjda åt sidan och därför går ut över axelkulan. Men dels vill man inte ha något just över axelkulan, för då får man inte fri rörlighet i armen, dels faller stöden lätt av. Och faller de av far fiolen i golvet och kan gå sönder. Det är dyra instrument och följden blir att föräldrarna säger ”du måste hålla hårt i fiolen”, vilket gör att barnet krampar i stället, håller för hårt och det gör ont, konstaterar Eva.

Under en resa i USA för sisådär 25 år sedan såg hon att några barn satt en tvättsvamp under fiolen. Eva såg direkt hur hon skulle kunna lösa det på ett bättre sätt. Hon ritade en modell i tre olika storlekar och lät en madrassfabrik i Göteborg skära till stöden av skumgummi. Några år senare, 1998, startade hon sin enskilda firma.

– Men jag har ju elever som är så unga som 18 månader, som kunde tugga på skumgummit. Dessutom blev de smutsiga och fula och tappade formen med tiden.

Sju, åtta år senare tipsade en förälder till tre av eleverna om ett mjukt men stadigt cellgummimaterial som Volvo använder i sina bilar. Eva kontaktade tillverkaren i Halmstad och insåg snabbt att det här var det perfekta materialet.

– Men när jag sa att jag ville ha 50 stöd till mina elever skrattade de. De gjorde inte mindre volymer än 5 000!

Nåja, efter lite övertalning fick det bli 5 000 stöd. Men vad göra nu? Eva kontaktade alla fiolbutiker hon kände till i Sverige och lyckades få dem att ta in stödet.

Så har det puttrat på år efter år med försäljning i fiolbutiker samt genom musik- och kulturskolor.

Tills för ett par år sedan. Då fick Eva mejl från en stor återförsäljare i USA, Potter Violins. De hade ombetts ta in stöden av en lärare vid världsberömda musikhögskolan Peabody Conservatory i Washington DC. Läraren hade sett barn spela i Sverige och var fascinerad av deras naturliga hållning när de använde stödet.

Det blev direkt en order på hundratals stöd. Och så nästa månad igen … Stödet gjorde succé bland fiollärarna i området.

– Vid den tiden hade jag redan själv kontaktat den största återförsäljaren av violintillbehör i USA, Shar Music. Vi hade diskuterat fram och tillbaka i 1,5 år. Men de ville ha ensamrätt och dessutom ville de bara betala en dollar per stöd. Jag vägrade. Till slut sa produktchefen skamset att ledningen sagt att de skulle kopiera mitt stöd och producera det själva i sin fabrik i Kina. Som plåster på såren skulle jag få rabatt i deras butik.

Det blev en rejäl knäck för Eva.

– Jag blev jätteledsen. Det hade varit en möjlighet för mig att försörja mig och mina tre barn.

Eftersom Eva inte tagit patent på produkten från början var det för sent nu. Men Inte långt därefter ringde en konsertmästare från Tyskland. Han hade köpt Evas stöd i Sverige och använt det i flera år, men förlagt det. Gick det att beställa ett nytt? Eva svarade att hon gärna skickade stöd gratis, men ville han visa upp stödet i någon butik i Tyskland? Konsertmästaren sa ja och berättade att han även hade en bra kontakt i USA. Det visade sig vara vd:n för Shar Music!

När försäljningen tagit fart i USA genom Potters verkar det ha blivit svårt för den amerikanska jätten att göra verklighet av sitt hot att tillverka ett liknande stöd. Nu har man i stället blivit en av Evas bästa kunder, på samma villkor som andra.

Våren 2016 bjöd Potters in Eva till ett stort evenemang för musiklärare, American String Teachers Associations Conference, för att visa sin produkt i deras monter. Hon gav stöd till 300 lärare som hon mötte där. Därefter bjöd Shar in henne på en stor konferens för Suzukilärare i USA.

– Då ville jag nå alla deltagare och gjorde 900 goodiebags med ett fiolstöd i och en folder där jag berättade min historia, tillsammans med ett nothäfte med egenkomponerad musik för deras elever. Bara för att de skulle förstå att det är en lärare som utvecklat stödet.

Eva har insett värdet av att visa upp sig på konferenser och mässor. Efter besök på musikmässan i Frankfurt började orderna trilla in från Europa, Japan och USA.

– Om försäljningen fortsätter utvecklas som nu kommer kunna sälja 10 000 stöd per år om bara ett par år. Då kan jag leva på det här helt!, säger Eva och konstaterar att det är dags att växla upp till aktiebolag.

Skulle någon annan komma ut med en kopia nu, så har Eva ytterligare ett ess i rockärmen: sin notbok som levereras tillsammans med cirka 150 mp3-filer. Den gör att även den mesta nybörjare kan få det att låta superproffsigt – och få spellusten att växa!

– Boken säljs cirka 1 000 ex varje år i Sverige. Men nu ska den släppas i USA. Får den lika stor spridning där som här betyder det 33 000 sålda böcker – om året!

Strax efter intervjun ringer Eva igen och berättar att hon ska åka Hollywood.

– En filmproducent ringde och undrade om jag kan coacha en skådespelare inför en filminspelning! Jag tog hjälp med sökordsoptimering på min hemsida, kanske gjorde det att de hittade mig! i