InspirationJenny G Ericson har lyckats samla de flesta av sina intressen i sin verksamhet. Hennes affärsidé bygger på fem pusselbitar som ger företaget en stabil grund att stå på. Här berättar Jenny om sin företagsresa och sina bästa tips till småföretagare.

I maj i år slog Jenny G Ericson upp dörrarna till sin egen butik med tre avdelningar: växter, hem och design.

–  I Växterian har jag sammanfört de flesta av mina intresseområden som design, växter och miljötänk. Jag har haft lyckan att göra det som jag verkligen tycker är roligt, säger hon.

Med rötterna i Malmö flyttade hon som 20-åring till Stockholm. Då hade Jenny redan arbetat som fotoassistent och säljare. Sedan dess har hon arbetat med allt från att arbeta i kassan, fotografera, vara inköpare och inredare på Zetas handelsträdgård under 8 år till att vara butikschef på den ekologiska matbutiken 8T8 i 4 år.

Av en tillfällighet fick Jenny kontakt med en person på Stockholmshem som då tipsade henne om möjligheten till en lokal på 100 kvm i Hökarängen.

– De hade ett projekt ”Hållbara Hökarängen” som min kontakt tyckte stämde bra in med mina egna tankar och intresseområden.

Jenny utarbetade en affärsberättelse som hon sedan presenterade och diskuterade med Stockholmshem och i mars satte hon nycklarna i låset för första gången.

– Jag var totalt ärlig och la endast in det jag kan i affärsberättelsen och inte det jag trodde de ville ha. Vi har diskuterat mycket kring vilka det är som bor i området och vilka som skulle komma att bli mina kunder.

Verksamheten står i dag på fem ben. Tre av dem är i butikslokalen med de olika avdelningarna växter, hem & hushållsprodukter och konsthantverk.

– I den bakre delen hyr jag ut kontorsplatser och jag hyr även ut lokalen för möten och kursverksamhet.

Jenny arbetar även med trädgårdsrådgivning och hjälper kunder som vill göra om sin trädgård, uteplats eller balkong.

– Det är det femte inkomstbenet och tack vare mina arbetstider och att butiken är stängd under måndagar .

Alla dessa pusselbitar skapades för att företaget ska få en bred bas att stå på. Det svåraste med företaget tycker Jenny har varit att samarbeta med sig själv, skrattar hon.

– Alla runtomkring mig är stöttande och snälla, det är alltid jag som är mest kritisk kring mina små och stora val i vardagen. Det är skönt att jag har anpassat mina arbetstider, under vardagarna öppnar jag klockan 12 vilket passar bra då jag är småbarnsförälder. Då slipper jag ett gnagande samvete och kan vara glad både när jag är på jobbet och tillsammans med min familj.

För att marknadsföra sig arbetar hon med sin hemsida, Facebook och Instagram.

– Det är jättesvårt i början då marknadsföring kan kosta mycket pengar. Jag har satsat på de relativt billiga sätten än så länge som sociala medier, annons i lokaltidningen och pressreleaser.

Sedan hon öppnade i maj har hon fått uppleva många fina möten med personer i omgivningen.

– En gång kom det in en man som hade med sig ett blad och undrade vad det var för växt. Jag berättade att det var ett palettblad. Efter någon månad kom han in i butiken med ett par sticklingar till mig. Förutom alla fina möten är det roligaste med Växterian den pirrande känslan när jag öppnar dörren på morgonen: ”Detta är min butik”. Tack vare min fantastiska man, en fin familj och ett arv har jag haft förmånen att satsa på det jag vill i livet. Nu vill jag få detta att fungera och växa långsamt.

Jennys 4 bästa råd till småföretagare:

  • Att ha bra lokalkännedom är jätteviktigt. Undersök vem som bor i närområdet, vad som säljs runtomkring och vad det finns för föreningar mm.
  • Du måste vara sann mot sig själv.  Tänk efter vad just du kan erbjuda, annars kan det bli svårt att hitta motivation till att arbeta.
  • Alla möten måste inte sluta i försäljning. Att bygga relationer genom att ge små råd eller hjälp kan vara nog så viktigt för din verksamhet i långa loppet.
  • Ingen kan göra allt själv. Se till ditt inneboende kapital och ta hjälp med det du inte klarar av själv