InspirationNär fiber skulle dras till byn Alboga i Småland hittade bloggaren Elna Dahlstrand och Jönköping Energi ett gemensamt intresse – och samarbete.

Elna Dahlstrand har en av Sveriges populäraste cykelbloggar och bor i byn Alboga mellan Huskvarna och Gränna. Hon är beroende av att ha en bra uppkoppling för att kunna sköta sin roll som bloggare. När det blev aktuellt med anslutning till fiber i hennes område, tog hon kontakt med Jönköping Energi, för att föreslå ett samarbete.

För att fibern skulle bli verklighet krävdes nämligen att 60 procent av de aktuella hushållen tackade ja till anslutningen och det skulle ske via Jönköping Energi. Elna behövde alltså få med sig sina grannar. Hon fick kontakt med Henrik Severed, marknadskommunikatör. Upplägget blev enkelt.

LÄS OCKSÅ: Ta draghjälp av mikroinfluencers

– Vårt samarbete med Elna utmynnade i att hon skrev ett inlägg kring fiber, med en uppmaning om att hushållen skulle tacka ja, berättar Henrik.

Elnas främsta målgrupp är cyklelintresserade och det diskuterades huruvida hennes insats skulle göra skillnad för energibolaget. Det var konvertering som eftersöktes.

– Vi hade inte arbetat med influencers förut, så det var ett första försök för oss. Vår målgrupp är geografiskt bunden, men vi valde att köra med Elna eftersom hon har den lokala kopplingen. Hon spred också inlägget i flera kanaler, där målgruppen som vi ville nå fanns.

Henrik beskriver varför det var viktigt att budskapet kring fiber kom från någon annan än företaget.

LÄS OCKSÅ: Hon gick från 0 till 60 miljoner

– Elna blev en ambassadör för vår produkt, och det blev trovärdigt och bättre än om vi själva hade basunerat ut vårt budskap. Hon hade också ett konkret exempel på hur hon själv hade problem med att ladda upp filmer, på grund av den dåvarande dåliga uppkopplingen, så hon visade på sitt eget behov av fiberanslutning.

Funkade den här typen av influencer marknadsföring för Jönköping Energi? Henrik menar att det är svårt att mäta, även om Elna levererade statistik. Det han kan konstatera är att det blev fiber i Elnas område, där tillräckligt många valde att tacka ja. Hans känsla är att det gav effekt.

– Elna har ju berättat för oss att hon associeras inte bara med cyklingen utan ”hon som kämpade för fibern”

Se upp för fejkade följare

  • Problemet med köpta följare i sociala medier har diskuterats mycket på sistone. Det innebär att ditt beslut om vilken influencer du ska arbeta med inte enbart ska grundas på antalet följare.
  • Sök efter relevanta influencers, gör din research där du ser över innehållet som influencern skapar. Titta också på aktiviteten som sker i sociala medier, interaktion till exempel.
  • Du kan också via Followercheck.co se om det finns indikationer på köpta följare på Instagram. Systemet mäter efter vissa parametrar. Du bör dra öronen åt dig ifall en stor mängd anses vara köpta.