InspirationMikael Carlsson och Karin Vangstad i Karlstad vill ändra människors sätt att äta och mötas. Med tjänsten Unitable låter de dig stå som middagsvärd – eller vara gäst hos främlingar som kan bli nya vänner.

Ibland träffas världen av en innovation så kraftfull att marknader skakar, globala företag drivs till ruinens brant och kunder börjar tänka på helt nya sätt. Fenomenet kallas disruptiv innovation och blir nu allt vanligare, när ny teknik kommer.

Småföretagarna Karin Vangstads och Mikael Carlssons nya tjänst Unitable ska rita om sättet som människor äter middag och umgås.

Unitable startades förra året som ett nytt sätt att äta middag tillsammans. I mobilen eller på sajten kan folk agera värdar runt om i landet och bjuda in till middagar. Värden bestämmer antal gäster, plats, pris och meny – sedan har gäster möjlighet att boka in sig.

Tänk TV-programmet Halv åtta hos mig, men utan TV-kameror och mer fokus på sällskapet än på maten. Vilka gäster det blir vet värden alltså inte innan.

– Fenomenet med sådana här middagar är egentligen inte nytt, men vi vill se om det finns en affärsmodell för det. Om vi som driver trafiken och middagsvärdarna kan tjäna pengar på det, säger Mikael Carlsson.

Idén kom efter att han hade separerat och upplevde ”ett rent helvete” när verkligheten slog ner att han gått från familj till helt ensam de dagar han inte hade barnen.

– Jag tänkte att jag säkert inte var ensam om det här, att köpa mat, laga och äta själv, säger han.

Tillsammans med serieentreprenören Karin Vangstad mejslade han ut en affärsidé. En idé som kan komma att ändras, eftersom de lärt sig att det är användarna som styr vad Unitable ska bli.

– Vi har fått rådet att inte vara för uppstyrda vid affärsmodeller utan flexibla och lyssna på vilka kunderna är. I stället för att ha långa Excelark med alltför långsiktiga mål låter vi användarna styra. Det här är en så ny företeelse som på sikt kan vinna mark, säger Karin.

De nämner exempelvis vilket uppsving smarta telefoner fick i och med Facebook.

– Vi behöver ta reda på vad Unitables Facebook är. Vi har en spännande, kul idé men hur får folk plats med den i sin annars tajta vardag?

Men vill man verkligen åka hem till främlingar och äta middag? Ja, varför inte. Det är som när folk började gå mer på restaurang och skeptiker undrade varför man inte bara kunde äta hemma – beteenden förändras.

– Vi kan inte förvänta oss att det blir en wow-effekt direkt. Men vi vill ändå att folk börjar tänka utanför boxen och ser på måltider på ett nytt sätt, säger Karin.

Pengar då? Jo, Unitable får provision på varje måltid. Just nu lockar exempelvis fiskgryta med persilja och cayennepeppar i Karlstad för en femtiolapp, samtidigt som ett par i Västervik erbjuder trerätters för det trippla. Bland annat.

– På en spansk afton där ett medelålders par stod som värdar dök det upp två tjejer i 25-årsåldern, varav en modebloggerska. Den dynamiken är rolig, säger Mikael.

Även ett sällskap på 20 personer i Göteborg som ordnar så kallad pop up-restaurang varannan månad använder sajten som plattform, eftersom det är smidigt att hantera bokning och betalning.

Unitable har nu kommit med i ett projekt som bland annat Almi och Chalmers står bakom, med andra start up-bolag som under ett halvår får möjlighet att träffa affärsänglar och investerare.

– Unitable ska finnas i tio länder inom fem år och på 100 platser där det fungerar på ett bra sätt. Men vilka platser det blir är egentligen helt ointressant, säger Karin.

 

Träffa rätt som Mikael och Karin – här är deras 3 bästa tips:

Låt användarna styra
Unitable utvecklas med dem som använder vår tjänst. Vi låter folk testa, tar emot feedback – och lär oss på så sätt hitta nya vinklar.

Var öppen
Snöa inte in på en speciell målgrupp. Det kan vara de som du minst tror ska använda din tjänst som blir de största användarna.

Hitta nyttan
Du måste som alltid leta efter vad nyttan med din tjänst är. Varför ska folk ta sig tid för din idé i sin vardag?

 

Skärmavbild 2015-02-04 kl. 13.44.08

Unitables är ett exempel på disruptiv innovation. Läs mer om det här:

Läs också mer i vårt tiosidiga-tema i Driva Eget nummer 1 2015 som du kan köpa här!