<![CDATA[]]>

Deras nisch är smarta saker

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 16 april, 2014

När Åsa Malmsten och Ella Stemme från Stockholm till slut hade fått startkapital för att öppna en fysisk butik vände de helt – och satsade på nätet i stället. I sin webbshop Smartasaker.se säljer de prylar som knappt finns någon annanstans. 

Både Åsa Malmsten och Ella Stemme har alltid gillat att bläddra i Hobbex-kataloger och spana in kluriga, smarta prylar. Varför då inte samla massor av bra innovationer i en butik?

– Vi skrev affärsplaner in absurdum och letade kapital för att starta en kedja med fysiska butiker. Men när vi väl fick möjlighet att göra det tänkte vi helt om – det här skulle ju passa som en webbgrej, säger Åsa Malmsten.

Nu har deras nätbutik Smartasaker.se vuxit sig allt större. Idag har de upp till 700 produkter från innovatörer runt om i landet. Nischen är prylar som man inte hittar någon annanstans och som löser folks vardagsproblem. Vad sägs till exempel om en motor till skottkärran – eller en automatisk omrörare i grytan?

– Våra saker ska uppfylla tre ord: de ska vara smarta, funktionella och roliga. Vid något enstaka tillfälle händer det att saker bara är roliga.

Företagets utveckling är också rolig – omsättningen ökar varje år och låg på nära åtta miljoner kronor vid bokslutet i våras. Resultatet var då 181 000 kronor, också en ökning från tidigare år.

– Det är bra att vi är unika med våra smarta saker. Visst kan det finnas en fara med att nischa sig – om folk skulle sluta intressera sig för smarta saker eller om det blir depression. Våra prylar går på folks extrakonton. Men just nu går det jättebra och vi ökar hela tiden.

Smartasaker lägger stor vikt på kundrelationer: att vara ärliga mot sina kunder och ge snabba och raka svar.

– Det är då man får nöjda och glada kunder som kommer igen.

En viktig sak för att lyckas är också att ha ordning på sina system. Allt det tekniska måste fungera och gå smidigt.

För att bygga varumärket delar Smartasaker varje år ut ett pris: Årets smarta sak.

– Det har vi gjort för att sätta oss på kartan. I och med eventet får vi och innovatörerna som är nominerade, och vinnaren såklart, uppmärksamhet. Det skapar också trafik till oss.

Deras prylar är också tacksamma för media att rapportera om. Eftersom företaget har smarta saker för både barn, hem, hundar och en mängd andra områden, platsar prylarna på tidningarnas plocksidor. Smartasaker blir omskrivna, men slipper annonsera.

– Annonserar gör vi mest genom Google och Adwords.

Och den där fysiska butiken som aldrig kom till, den finns faktiskt numera. Smartasaker har öppnat sitt lager för allmänheten, och har öppet på vardagar och helger inför jul.

– Det är ett sätt för kunderna att komma förbi. Och för att skapa trygghet kring att vi faktiskt finns. Vi har en adress och sitter inte på ett ställe där ingen kan nå oss.

Uppdaterad 2015-06-22