InspirationGratistidningen 100 procent Östersund lyckas slå sig fram på en tidningsmarknad där alla konkurrenter har en och samma ägare. Den tidningen går med vinst, medan andra går i konkurs.

- Vi sysslar helhjärtat med något som vi tycker är fantastiskt kul, men också något som vi måste leva på. Vi har inte lika många ben att stå på som jättarna vilket innebär att varenda nummer av tidningen vi gör måste vara läsvärt och lönsamt, säger 100 procent Östersund:s vd och ena grundare Henrik Sekander.

På redaktionen sitter han även i egenskap av grafiker och säljare tillsammans med en chefredaktör och ansvarig utgivare samt ytterligare en säljare. De tre kan inte konkurrera med de stora och prenumererade länstidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund rent nyhetsmässigt. Ambitionen är istället att ge läsaren genomarbetade texter och bildmaterial med hög kvalitet. Arbetet får ofta ta tid.

- Det var tufft när dagstidningarna fick samma ägare och därmed supermuskler men det har faktiskt gynnat oss. Folk vill ha alternativ och vi är alternativet, säger Henrik Sekander.

Andra gratistidningar som funnits i området har gått i konkurs eller lagts ner. Men 100 procent Östersund har stått stadig sedan starten 2005. Redan från början var idén att göra en annonsfinansierad – men oberoende – lokaltidning.

- Vi har haft konkurrenter, men många av dem har haft trovärdighetsproblem. Efter hand har annonsörerna förstått att det är bättre att synas i en tidning som berör än en tidning med massa glada artiklar om företag, säger Henrik Sekander.

Kampen mot tidningsjättarna gör 100 procent Östersund till en av de nominerade till Driva Egets David-mot-Goliat-pris.

Arbetet som Jämtlandsföretaget har lagt ner på sin produkt har gett resultat. Samtidigt som konkurrentens största tidningar minskar i upplaga, går det nämligen allt bättre för den mindre publikationen. Sedan starten för sex år sedan har 100 procent Östersund:s omsättning ökat från 600 000 kronor till över fyra miljoner.

Hemligheten ligger i det personliga, tror redaktionen. Personlig service, personliga möten och personligt tilltal är nämligen ledord inom företaget.

- Vi finns på orten, folk känner oss vid förnamn och kunder vet vem de ska vända sig till. Det är ett fantastiskt vapen mot Goliat, säger Henrik Sekander.

Efter att 100 procent Östersund nominerades till Driva Egets David-mot-Goliat-pris har de uppmärksammats av både tidningar och radio. Till och med konkurrenten ÖP skriver om dem här.

Vill du nominera dig eller någon annan småföretagare i Driva Egets David-mot-Goliat-pris 2012? Klicka här!