InspirationDe traditionella ordspelen har fått konkurrens av uppstickaren Korso, ett spel som säljs av småföretagarna Kjell och Kristina Rilbe. Nu är de nominerade till Driva Egets David-mot-Goliat-pris.

Att utmana klassikern Scrabble (som tidigare hette Alfapet) skulle inte många företagare ge sig på. Men Kjell och Kristina Rilbe har gjort just detta med sitt spel Korso. Även det är ett ordspel men reglerna och spelplanen är annorlunda.

– Vi tycker att vårt spel är mer utmanande och mindre frustrerande. Det är flexibelt och naturligt, inte så konstruerat som många andra spel på marknaden idag, säger Kjell Rilbe.

Det var Kjells pappa Harry Rilbe, som hittade på spelet när sonen var liten. Han var professor i fysikalisk kemi och hade patent på bland annat separationsmetoden isoelektrisk fokusering, som utgör en av grunderna till DNA-analyser.

Korso har sedan utvecklats genom åren för att lanseras 2007 av Kjell och Kristina – en resa som inte är helt lätt som liten aktör.

– Det är svårt som liten att komma in i butikskedjor, på varuhus och i stora affärer som Toys’R’Us, säger Kjell.

Idag säljs Korso i en del butiker, i webbutiker, i en onlinekatalog för bokhandlare och i bokklubbar. Kjell ska även vara med på bokmässan i slutet av september.

De satsar även på att marknadsföra sig på smarta sätt som inte kostar skjortan. Ett är att få spelet recenserat, men även att få positiva utlåtanden.

– Hittills har vi haft turen att få mycket goda omdömen av den välrenommerade korsordskonstruktören Hans Christian Nygårdh, berättar Kjell.

Totalt säljs ungefär 1 000 spel varje år – men Kjell och Kristina har planer på mer marknadsföring och bättre försäljningskanaler. Nyligen har en uppdaterad variant av spelet, Korso HexIQ, släppts.

– Visionen är att Korso ska bli lika självklart i allas hem som klassikern Scrabble!

Läs mer om Korso på hemsidan HÄR.

 

Kjell och Kristina Rilbe driver Kul & Klok Design HB i Vendelsö, som säljer ordspelet Korso.

Nya versionen Korso HexIQ.