InspirationDeras konkurrenter är miljardföretagen i klädbranschen. Men det skrämmer inte Milook som sticker ut hakan genom att tänka tvärt emot giganterna. Glöm ”slit och släng”-mentaliteten och tyck om dig själv, är uppmaningar som kunden får.

Lilian Arturén jobbade länge inom den traditionella modebranschen. Hon har varit allt från fotomodell till chef på större modeföretag.

Men det har handlat om arbetsplatser där hon har fått dåligt samvete.
– Det kom en massa tygprover från andra sidan jordklotet. Vi slängde massor. Och allt handlade om yta. Jag tänkte att det måste gå att göra det här på ett annat sätt, säger Lilian Arturén.

Resultatet av grubblerierna blev ett nytt företag. Tillsammans med Erika Berg Levin driver hon i dag Milook.

”Tänk nytt, tänk långt” har blivit bolagets slogan.

– Vi tror inte på det hysteriska i att kläder blir inaktuella efter tre månader, säger Lilian Arturén.

Medan stora klädföretag som Hennes & Mauritz, Gina Tricot, KappAhl och JC gör flera kollektioner per år jobbar Milook bara med en kollektion.

Den ska innehålla tidlösa nyckelplagg och utbudet uppdateras bara när något tar slut eller om något plagg skulle börja kännas omodernt.

I Milooks kollektion finns basplagg för kvinnor i alla former. Men också accessoarer som väskor, sjalar och armband. Allt designas av företagarna själva.

Kläderna produceras med hjälp av gamla kontakter i Asien och Europa. Där är det små fabriker som sköter nål och tråd och Milookägarna vet vilken sömmerska som syr vad.

Lilian Arturén och hennes kolleger träffar sedan slutkonsumenten – inte sällan en kvinna i 35-årsåldern – öga mot öga när de säljer kläderna genom event runt om i Sverige.

Då pratar företagarkvinnorna om hur kunderna ska tänka miljömässigt när de handlar. Och också om vikten av att känna sig attraktiv och välja smickrande plagg.

– Kläderna ska passa kvinnan och inte tvärtom, säger hon.

Föreläsningarna ses som en viktig del av konceptet och hålls på hotell- och konferensanläggningar som företaget
samarbetar med.

Dessutom utbildas alla återförsäljare och får lära sig om Milooks kärnvärden med ord som sizeless, hållbart och personligt.

De säljer också kläderna och accessoarerna på nätet via milook.se.
Det är just budskapet som skiljer de här entreprenörerna från jättarna, menar Lilian Arturén.

– Vi utmanar jättarna genom ett långsiktigt tänk där vi inte tror på att sälja billigt utan tror att vi kommer att klara oss
minst lika bra, om inte bättre, med hög kvalitet, sammanfattar Lilian Arturén.