InspirationPrecis som namnet antyder är Citiboard tänkt som en lokal anslagstavla. Grundarna Daniel Tidebrink och Benny Sörensson tyckte att Sverige behövde en ny köp- och säljsajt och tar upp konkurrensen med jättarna Blocket och Tradera.

Idén föddes i Polen. Daniel Tidebrink och Benny Sörensson hade åkt till Östeuropa och startat upp den polska motsvarigheten till den svenska köp- och säljsajten Blocket när de upptäckte att det fanns ett behov som de etablerade annonsdrakarna i Sverige inte tillgodosåg.
– Vi såg ett beteende runtom i Europa: Folk använder Facebook som kanal för att köpa och sälja sina grejer, säger Daniel Tidebrink.

Kopplat till Facebook
Så i december förra året la duon därför upp en betaversion av Citiboard.se, som nu är nästa nominering till Driva Egets “David mot Goliat”-pris.
Tanken med webbplatsen är att det ska vara så lätt och smidigt som möjligt att sälja sina prylar. Säljaren är kopplad till sitt Facebookkonto och kan därför, med några knapptryck, dela sina annonser på det sociala mediet.

Gratistjänst
En stor skillnad mot konkurrenten Blocket är dessutom att det är gratis att annonsera via Citiboard. Kanske är det ett av skälen till att nykomlingen, enligt företaget själv, har kört om Blocket i vissa län och kategorier när de räknat antal annonser.
– Man vill inte betala 30 kronor för att lägga ut en annons för ett par jeans för 500 kronor, tror Daniel Tidebrink.

Det säljs mest
Han berättar att företaget i dagsläget går bäst när det kommer till vad han kallar för “höghastighetsprodukter”, vilket innebär saker inom mode, heminredning och barn.
– Vi märker att det finns en nisch här. Vi har ungefär tusen nya användare per dag, säger Daniel Tidebrink.
Han beskriver det som att sajten skapar en “communitykänsla”.
– I och med att Citiboard är kopplat till Facebook och din stad har plattformen ännu mer lokal förankring än våra konkurrenter.

Satsning i höst
Än tjänar Daniel Tidebrink och Benny Sörensson inga pengar på sitt nya aktiebolag. Finansieringen av uppstarten har de fått hjälp med via vänner som gått in med kapital.
Men i höst lägger de två företagarna i ytterligare en växel. Då är tanken att de ska börja med traditionell marknadsföring, öppna upp för annonsering på webbplatsen och låta användare kunna betala för till exempel en bättre placering av sina annonser.

Deras dröm
Medan Daniel Tidebrink, som vd, är ytterst ansvarig för bolaget står kollegan Benny Sörensson för produktansvaret. Under sin tid i Polen kunde de två dessutom rekrytera personal som bildar nätloppisens it-avdelning. All it-utveckling och programmering sker därför i Polen.
Drömmen är att bli en av Sveriges mest välbesökta sajter. Helst topp tio, där vi i dag hittar konkurrenten Blocket.se.
– Det är kul att slåss mot dem. Monopol är till för att brytas, säger Daniel Tidebrink.

NOMINERING
“Citiboard.se har på bara några månader efter lansering redan slagit Blocket i flera distrikt och städer i Sverige. Vi har attraherat nästan 100 000 medlemmar som köper och säljer dagligen och har redan blivit den största nätloppisen i Sverige med cirka 60 000 produkter till salu.”

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!

LÄS OCKSÅ: