InspirationTed Scheiman och Daniel Bromberg såg brister inom magasineringsindustrin. Nu har de grundat Boxgard – en digital tjänst som gör det smidigare för folk att magasinera. Boxgard är nu nominerad i Driva Egets David mot Goliat-pris.

Grundarna av Boxgard har bott utomlands i tio femton år och själva varit flitiga användare av magasinerings- och förvaringstjänster.

– Det finns olika problem med de gamla, existerande lösningarna. Framför allt är det otroligt jobbigt när du ska magasinera. Du måste flytta möbler själv och eventuellt hyra bil och flak om du inte har det. Vi har därför satsat på en digital tjänst där du bara behöver göra en beställning på nätet så vi hämtar upp möblerna och förvarar dem, berättar Ted Scheiman.

Både han och Daniel Bromberg har bakgrund inom digital utveckling. Daniel har jobbat på betalningsföretaget iZettle och Ted som strategikonsult på Deloitte och på Swedbank, bland annat med betalningstjänsten Swish.

– Vi såg direkt hur vi kunde förbättra existerande lösningar och kom fram till att i takt med att e-handeln utvecklats har även logistiken blivit mer effektiv – som transport och förvaring. Vi har därför byggt ett helhetskoncept för att få det effektivt för kund.

Den ekonomiska aspekten har också varit viktig i affärsutvecklingen.

– I dag betalar kunder för utrymme som de faktiskt inte använder, för att de stora bolagen har kostnader för stora lokaler. Vi kan istället erbjuda ett mer rättvist och transparent pris för utrymmet som faktiskt nyttjas. Vi har inte heller dolda avgifter eller längre uppsägningstider.

Boxgard har kunder över hela landet, även om de hittills mest har fokuserat på Stockholmsregionen som ligger dem närmast.

– Vårt nästa steg blir att expandera i attraktiva områden i Sverige och på sikt även utomlands. Det här är en skalbar affärsmodell.
De har avtal med transportleverantörer och har koll på lediga utrymmen hos lageroperatörer.

För så fort en kund önskar boka magasinering går meddelande automatiskt ut till transportföretag och lageroperatör för förvaring. Processen är automatiserad.
Men att komma som nykomling i branschen och slåss mot jättarna är ibland tufft.

– Vårt koncept är nytt, så vi behöver förklara tjänsten på ett annat sätt. Det kämpar vi med – att få ut vårt budskap.

Men Ted ser att det pågår ett skifte i branschen i takt med att kunderna efterfrågar digitala tjänster. Deras absolut bästa kanal utåt är nöjda kunder som pratar gott om dem.

– Initialt har vi också hittat ett helt nytt kundsegment som är motsatsen till vad jättar som Shurgard har. De fokuserar på män, över 45 år och vi har flest kvinnor mellan 28 och 45 år. Jag tror att det beror på att vi har en väldigt enkel tjänst. Kundvänlig då du inte behöver bära eller hyra bil. Vi får en ny generation av användare – folk som är mitt uppe i karriären och vill ha en smidig lösning, säger han.