InspirationDavid Klints affärsidé är grundat på ett av hans personliga intressen, hård träning. Här berättar han om när han startade Sveriges första hinderbanelopp.

Efter flera hinderbanelopp runt om i världen hade David Klint fått blodad tand. Nu var det dags för Sverige.

Hur kom du på idén med Tough Viking?
– Jag har alltid varit idrottsintresserad och tränat allt från crossfit och löpning till kampsporter. Efter en resa till USA i början av 2012 där jag var med i ett hinderbanelopp hade jag bestämt mig, jag skulle starta ett i Norden. Motionslopp hade varit stort länge men fanns inte många lopp som stack ut.

Och när du kom hem från USA satte du igång direkt?
– Jag sökte tillstånd hos Kungliga Djurgårdsförvaltningen. Mycket hängde på att jag skulle få tillstånd att ha loppet där. Det är en vacker och publikvänlig plats vilket är en viktig del av affärsidén. Kungliga Djurgårdsförvaltningen var direkt positiva till projektet, men en rad intresseorganisationer inom Nationalstadsparken behövde övertygas att det trots allt var en bra idé ett förlägga detta tuffa lopp på just Djurgården. De blev såklart lite oroliga när de hörde att vi skulle elda och ha elhinder. Men efter ett halvår gick tillståndet igenom och sedan var det bara att köra på.

Från ett lopp och 3500 deltagare 2013 till nio lopp och 25.000 deltagare 2015, vad är ditt framgångsknep?
– En bidragande orsak till varför det gick så fort att starta Tough Viking, var antagligen min erfarenhet från mitt andra företag där jag gör publika event. Jag visste i vilka trådar jag skulle dra i. Att jag startade Tough Viking från ingenting och att det utvecklats till vad det är i dag känns väldigt roligt.

Hur har du jobbat med marknadsföringen?
– Instagram och Facebook har varit viktiga kanaler för Tough Viking. Våra hinder är extremt stora och vi satsar mycket på att utveckla dem. Det blir häftiga bilder att dela i sociala medier när man springer genom el-hinder, eld, över stridsbåtar eller mot en mur av amerikanska fotbollsspelare.

Du lägger 50 procent av din arbetstid och runt 40 timmar i veckan på Tough Viking, vad är det som driver dig?
– Jag arbetar med min hobby och det ger så mycket att få se alla glada miner på deltagarna. Tough Viking drar alltid stor publik och blir som en folkfest. Det är även runt 100 personer som till och med har tatuerat in Tough Vikings logga. Man tycker att man är en ”Tough Viking”, det känns fantastiskt roligt. Att delta och klara av Tough Viking ger folk självkänsla.