InspirationNu öppnas möjligheten att nå ut med information, svara på kundfrågor och även sälja produkter direkt i facebookchatten – med hjälp av en robot.

Det beskrivs som lika revolutionerade som när Apple släppte Appstore och ”appar” plötsligt blev en del av allas vardag.
– Det handlar inte bara om att utnyttja nya kanaler för spam; detta kan ta dig närmare kundtjänstens Nirvana: att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, skriver Trendwatching.

Bank of America, CNN och Burger King var bland de första att haka på – liksom det svenska småföretaget Dailybitsof, som ger ut mikrokurser med korta avsnitt varje dag.
– Ska vi ge folk möjligheten att lära sig något måste vi vara där de är. Med vår chatbot på Facebook kan användare också svara på frågor och guidas så att lärandet fastnar. Ambitionen är att det ska bli som att man har en lärare med sig. Och vi har fått mycket glada tillrop, säger grundaren Niklas Laninge.

Att det är en växande trend står klart, menar företagets botutvecklare Björn Henriksson:
– Oh ja. Det fanns ungefär 300 botutvecklare i hela världen i april i år, nu är vi snart 10 000. Och vi får fler och fler användare.

Ett annat svenskt småföretag som hakat på är Selfiejobs. De gör det möjligt att söka jobb och personal direkt i Messenger genom att ställa enkla frågor som ”jag söker jobb” eller ”jag söker en barista”.
– Dagens jobbsökare och många företagare finns på Messenger och Snapchat. De är vana vid att det är enkelt och skönt att komma i kontakt och så skall det vara även vid jobbsök, säger grundare Martin Tall.

Tittar vi utanför Sveriges gränser verkar allt kunna klaras av med en chattande bot. Du kan beställa pizza eller en taxi, hantera bankärenden, dejta, tagga kompisar i chatten och skicka pengar, och få hjälp att reseplanera.

DoNotPay hjälper användarna undkomma parkeringsböter genom att svara på frågor (160 000 av 250 000 böter har ogiltigförklarats de senaste 21 månaderna). BOLDR coachar användarna till ökad självkännedom, nya kunskaper, och tydligare personliga mål. Vid första presidentdebatten skickade CNN ut en sammanfattande nyhet via Messenger, sedan kunde mottagaren skriva vilka frågor de ville läsa mer om och få automatiska svar.

Men småföretagare då?
– Jag tror definitivt att alla kan och borde haka på det här. Att göra en enkel bot tar inte lång tid. Kan den genom smarta automatiska svar hantera din kundtjänst så kommer det spara din tid och samtidigt ge en trevlig kundupplevelse. Sedan kommer betalmodeller introduceras, det finns redan i USA och där har det gett ett tydligt uppsving för e-butiker som börjat sälja sina varor över Messenger. Jag tror att det kommer komma botar som tar hand om flera företag också, som offertbotar för städ- eller snickarfirmor. Och man kommer kunna sälja prenumerationer, säger Björn.