<![CDATA[Ge dig tid att hitta ett nytt koncept. Foto: Getty Images]]>

Bli helt fri från konkurrens

Redaktionen

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 1 december, 2017

När allt går fortare och fortare gäller det att göra tvärtom, ta ett steg åt sidan, ge dig tid att tänka och tänk klokt. Kliv sedan tillbaks in i matchen med ett nytt koncept och segla iväg helt fri utan konkurrens.

Många spännande koncept har utvecklats då olika sammanhang och branscher gift sig, till exempel Spotify, AirBnB, Über taxi, Linas Matkasse och Cirque Du Soleil. Vi har massor att lära från olika kunskapsområden och mellan olika branscher.

Om du vill säkerställa ditt företags affär i framtiden behöver du förstå de problem ni löser för kunden idag och imorgon, kundens behov både praktiska och känslomässiga samt vilka förväntningar de har på er bransch vad gäller digitalisering och hållbarhet.

Att hitta ett nytt koncept för ditt erbjudande ger dig helt nya möjligheter på marknaden samtidigt som du frigör ditt företag från prispress. Med ett nytt koncept seglar du iväg på en ocean, helt fri från prisjämförelser eftersom ni nu erbjuder något helt annat än konkurrenterna. Men för att hitta ett helt nytt erbjudande, ett helt nytt koncept, behöver du tänka utanför den vanliga boxen.

Ge dig tid att svara på följande frågor:

1) Utmanar visionen er att hela tiden titta in i framtiden och kontinuerligt förnya verksamheten?

2) Utmanar affärsidén er att titta in i framtiden och kontinuerligt utvecklas?

3) Vet du vilka problem ni löser för kunden, vilka behov och förväntningar de har på er nu och i framtiden?

4) Hur ofta tittar du på hur andra branscher möter samtiden och framtiden?

5) Söker ni nya affärsmöjligheter genom digitalisering och hållbarhet?

Darwin sa att det inte är den starkaste som överlever utan den mest anpassningsbara. Hur anpassningsbara är ni?

Hitta dina svar i onlineutbildningen ”Bygg ditt varumärke själv”.