InspirationNu drar nästa omgång av David mot Goliat-priset 2012 igång – och du kan nominera ditt företag. Först ut som nominerad är Kristina Kallur. När jättarna i barnmatsbranschen inte ville producera den mat som passade hennes son gjorde hon det själv.

Kristina Kallur från Falun är den första nominerade till Driva Egets David-mot-Goliatpris 2012, som drar igång i år med en ny tävlingsomgång.

Hon tänkte egentligen inte bli företagare. Men när det visade sig att sonen Lukas var allergiskt mot mjölk upptäckte hon att det saknades barnmat anpassad för sonens mage:

– Jag har alltid varit bra på näringslära men aldrig varit en matlagningsfantast. Jag saknade välling och gröt som min son kunde äta.

Hon vände sig därför till branschens jättar. Men de tyckte varken att det lät ekonomiskt eller intressant att tillverka sådana produkter.

– Då får jag väl göra det själv, sa hon.

I dag driver hon aktiebolaget Enago och säljer mjölkfri välling och gröt. De stora internationella företagen Nestlé och Semper är hennes främsta konkurrenter. Strax efter att Enagos försäljning tog fart började nämligen de stora produ- centerna också med mjölkfri barnmat.

Det tog två år från idé till färdig produkt. Kristina Kallur, som är köksbordslärd i både företagande och nutrition, ringde runt till professorer och läste allt hon kom över för att lära sig mer om allergin och maten. Sedan gick det fort:

– Många tidningar skrev om mig efter- som jag betraktades som den lilla gulliga mamman som ska göra barnmat. Snart började folk fråga efter produkterna i butiker.

Men det finns också en sårbarhet i att vara liten. Speciellt när Enago har haft konflikter med jättarna, bland annat för att produkterna har blivit så lika:

– Det har varit jobbigt att sätta sig ensam på ena sidan förhandlingsbordet när de är många på andra sidan. Men så har jag kommit fram till att jag faktiskt är kunnig inom min lilla nisch.

Till skillnad från jättarna kan Enago vara personlig. Kunder kan ringa och prata direkt med Kristina Kallur om både produkterna och allergin. De tror att hon är vd med många anställda. Men hon är ensam i företaget.

Från början var drömmen att överhuvudtaget finnas. I dag säljs Enagomaten via de stora matvarukedjorna i Sverige. Drömmen är nu att finnas i flera länder och att ta fram nya produkter – men då tillsammans med någon av de större producenterna.

– Konkurrens är bra, men jag vill inte vara en nagel i ögat på någon. Jag må vara en liten plutt men jag kan min nisch, säger Kristina Kallur.

Är du vår David mot Goliat 2012?
Nu startar en ny omgång av vår tävling David mot Goliat – om små företag som lyckas konkurrera med de stora. Föreslå dig själv eller någon annan HÄR. Bland dessa förslag nominerar vi nya kandida- ter i tidningen och på nätet fram till prisutdelningen i oktober 2012.