<![CDATA[]]>

Anna x 2 vinner över reklamjättarna

Camilla Björkman

Publicerades: 8 april, 2011

Nästa nominering till David-mot-Goliat-priset, Driva Egets pris för småföretagare som kämpar mot de stora, är Anna Nilsson och Anna Lindstein med företaget Reklambanken. Med bara frilansare i stället för anställda kan de anpassa sig till kunden – och springa om jättarna i branschen.

Stockholms reklambransch är stentuff: Här finns många olika aktörer och många av dem ägs av internationella jättar som Omnicom och WPP.

Men konkurrensen märks inte hos Anna Nilsson och Anna Lindstein, som precis slagit ihop sina verksamheter i nya företaget Reklambanken.

Utan anställda men med 50 frilansande copywriters, skribenter, animatörer, illustratörer, stylister, regissörer, webbutvecklare och retuschörer, kan de ändå konkurrera med jättarna om de stora uppdragen. Till exempel lyckades Anna Nilsson få skokedjan Din Sko som kund framför näsan på flera större reklambyråer.

– Vi kan vara en stor byrå med 50 medarbetare om det behövs, eller en liten med bara två personer, säger hon.

De två kvinnorna sticker ut i den mansdominerade branschen. Men de ligger också i framkant genom att erbjuda så många olika tjänster – inte bara inom traditionell massmedia (till exempel TV och tidningar) som de stora jättarna satsar mest på.

– Vi har inga anställda som vi måste hålla sysselsatta och kan därför erbjuda spetskompetens och skräddarsydda arbetsgrupper anpassade efter vad kunden vill ha, säger Anna Lindstein.

Dessutom slipper kunden betala för driftskostnader i form av en stor lokal, reception och ateljé, som hos ett stort företag.

– Vi kan vara mer kostnadseffektiva. Kunden betalar för det man köper, slår Anna Nilsson fast.

Samtidigt hjälper Anna och Anna sina frilansande medarbetare, som de har fått mycket positiv respons från.

– Det kan vara svårt för till exempel en jätteduktig illustratör att ringa upp en kund direkt och sälja in sina tjänster, säger Anna Nilsson. Vi tar hand om allt från första kontakten med kunden till den sista. På så sätt tjänar både våra medarbetare, våra kunder och vi på det.

Läs mer om Reklambanken här

Nu har vi stängt för nomineringar till David-mot-Goliat-priset – men missa inte prisutdelningen på Eget Företag-mässan i Älvsjö oktober 2011. Läs mer om de nominerade här.