Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så blev deras 70 idéer ett guldkorn

11 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: De spånade sig fram till sin succé. Foto: Privat

Att utvärdera sin affärsidé är viktigt. Sammy Pergament och Amir Adlouni tog testandet några steg längre. Av deras 70 idéer sållade de ut en produkt, vars teknik var så bra att den redan köpts upp av en teknikjätte!

Vad ska man göra om man vill bli egenföretagare, men inte vet om inom vad? Ta tjänstledigt? Flytta ut i skogen? Spåna ett halvår?

Så gjorde Sammy Pergament och Amir Adlouni. De var kolleger och visste att de ville starta företag tillsammans. Båda var dock anställda inom Volvo Cars, där Sammy jobbade med marknadsföring och Amir med inköp. Hösten 2013 tog de tjänstledigt och bestämde sig för att flytta ut till Amirs föräldrars enkla sommarstuga utanför Värnamo. Väl på plats i stugan med sjöutsikt började de systematiskt spåna potentiella affärsidéer.

LÄS OCKSÅ: Missa inte att söka stöd hos Almi

– Vi hade dels egna idéer, men vi bad också vänner och bekanta att dela med sig av sina vardagsproblem. Vissa dagar hade vi teman, typ träning eller resor, då fokuserade vi bara på affärsidéer kopplade till respektive tema. Vi sökte också aktivt på bloggar, forum och tidningar efter de senaste trenderna och affärsidéerna från alla delar av världen, säger Sammy.

I fyra veckor spånade de tänkbara affärsidéer, nästan dygnet runt. Totalt resulterade deras intensiva idékläckningsveckor i 70 idéer.

– Några av dem var bland annat en sittmöbel med inspiration från en resa som vi gjorde till Maldiverna, refill av mejeriprodukter och juicer i livsmedelsbutiker för att därigenom minska förpackningskonsumtionen och en crowdfunding-plattform för design av kläder, säger Sammy.

Dessa förslag blev sedan 30, när Sammy och Amir själva utvärderat sina tankar i en första tuff omgång. Dessa 30 idéer tog de med till egenarrangerade mingelevent i Göteborg, Värnamo och Stockholm.

– Till eventen bjöd vi in nära och kära. Vi hängde upp våra idéer på väggarna och sedan fick deltagarna gå runt med post-it-lappar och pennor för att dela med sig av sin input, samtidigt som vi bjöd på dryck, tilltugg och skön musik, säger Sammy.

LÄS OCKSÅ: Hennes succébubbel ska erövra världenMingeleventen handlade i första hand om att samla in feedback på idéerna från deltagarna, men Sammy och Amir hade också i åtanke att alla som kom skulle känna sig delaktiga i produktutvecklingen och därmed kunna bli ambassadörer för den tjänst eller produkt som de slutligen skulle gå vidare med.

– Av urvalsprocessen fick vi feedback att vår produkt skulle lösa ett reellt problem och att konsumenterna var beredda att betala att premiumpris för vår tekniska lösning, säger Sammy.

30 idéer blev fyra, som därefter blev föremål för en grundligare undersökning, då de undersökte bland annat av marknadspotential och rådande konkurrens.

– Vi ville vara öppna med våra idéer. Vi utgick ifrån att vi hade mer att vinna på att få feedback från vår omgivning än att riskera att någon skulle sno vår idé, säger Sammy.

I början av 2014 landade de i sitt val. De skulle skapa världens första smarta hörlurar som kunde styras av signaler från användarens kropp. Hörlurarna skulle känna av när bäraren höll på att somna, för att på så sätt gradvis kunna sänka volymen på musiken eller pausa ljudboken. Hörlursbolaget Melaud var fött.

LÄS OCKSÅ: "Jag fick inte en spänn - snacka om revansch"Men eftersom Amir och Sammy är ekonomer var de tvungna att outsourca produktutveckling, design och juridik, vilket i sin tur krävde mycket kapital. De anslöt sig tidigt till Jönköpings Science Park, som bland annat hjälpte dem att komma i kontakt med Almi och Vinnova.

– Det gjorde att vi kunde bygga upp ett värde i bolaget som gjorde oss mer aktuella för en såddfinansiering. Vi deltog också i Venture Cup och Connects språngbräda, som öppnade många kontaktvägar, säger Sammy.

Under hösten förra året såldes tekniken till ett av världens största elektronikbolag, som i sin tur får ta fram de faktiska hörlurarna.

– Det känns fantastiskt kul att ha genomfört den här otroligt lärorika entreprenörsresan. Att starta eget bolag är ett effektivt sätt att investera i sin egen utveckling och jag ångrar inte för en sekund de val som vi gjorde. Försäljningen av vår teknik känns bara som grädde på moset.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuterOm ni skulle spåna fram någon ny idé nu, skulle ni göra likadant då? Sammy ler och säger att allt har sin tid.

– Jag är glad och stolt över den väg vi valde att gå. Idag har vi dock båda familj och det känns inte lika aktuellt att isolera sig i en stuga i skogen. Men jag är övertygad om att man hade kunnat styra upp ett liknande upplägg i en urban miljö. Det viktiga var egentligen inte att isolera sig, utan att ha ett tydligt mål och att vara lyhörd gentemot mot marknaden och samla in så mycket input som möjligt.

Samy och Amir tipsar
  • Var öppen. Ingen kommer att sno din idé, alla andra har redan tillräckligt mycket att tänka på.
  • Be om input. Att testa en affärsidé är ingen engångsföreteelse, utan bör vara en kärnaktivitet i bolaget. Be om input kontinuerligt.
  • Ta hjälp. De flesta älskar att hjälpa till och bli involverade i en spännande affärsutvecklingsprocess.
Webb Allmi


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.