InspirationLångledig i helgen? Låt dig inspireras av en bra bok – och få ny energi i företaget. Driva Egets Camilla Björkman har läst företagarböckerna du behöver.

9789127136069_0_

Dansa på deadline – uppskjutandets psykologi (Natur & Kultur)
Alexander Rozental & Lina Wennersten

Prokrastinering – att medvetet skjuta upp något trots att det kan leda till negativa konsekvenser – är ingen ovanlig egenskap. Igenkänningsfaktorn i boken är hög och jag får insikt på insikt om varför jag skjuter upp saker, men också konkreta råd om hur jag kan ta mig ur beteendet. Rekommenderas även till dem som inte lider av prokrastinering, men som ändå vill lära sig sätt att styra upp sina dagar och minska onödig stress.

ge_och_taGe och ta – en annorlunda framgångssaga (Volante)
Adam Grant

Framgång behöver inte komma med vassa armbågar. I den här amerikanska bästsäljaren beskriver professorn Adam Grant hur ”givare” tvärtom kan vara de som blir mest framgångsrika. En bok att sluka som ger många tankeställare.

Management by glŠdje - omslag.inddManagement by glädje (Liber)
Pontus Bodelsson

Företagsledare och chefer som kan få sina medarbetare att känna glädje på och i jobbet kan bygga mer effektiva organisationer. I den här boken visar VD-n Pontus Bodelsson med enkla och handfasta råd hur du gör för att lyckas. Peppande och inspirerande – och definitivt värdefull även för småföretagare.

David mot Goliat 9789187419317_COVER

David och Goliat – konsten att slåss mot jättar (Volante)
Malcolm Gladwell

Det är inte alltid en fördel att vara störst, menar succéförfattaren Malcolm Gladwell. Tvärtom kan det faktum att du är en underdog vara den bästa vägen till framgång. Fascinerande och intressant med många spännande vändningar. Bra debattämne på fikarasten.

Twitterboklen 9789186419400_200

Twitterboken – smarta tips från första kvittret till att flyga fritt (TUK Förlag)
Sophia Sundberg

Är du som jag inte säker på vad Twitter ska göra för affärerna? Tänk om! Här guidar twitterexperten Sophia Sundberg dig genom allt du behöver veta för att komma i gång med det sociala mediet och ger smarta tips på hur du kan använda det för att göra mer affärer.