Driva Eget-dagenStefan Sebö, aktuell med nya boken Konsten att skapa världens bästa företag – lärde ut just det till publiken på Driva Eget-dagen. Här är några av råden.

Stefan Sebö är en av Sveriges bästa och mest efterfrågade föreläsare inom affärsutveckling, försäljning, ledarskap, medarbetarutveckling och konsten att utveckla vinnande team. På Driva Eget-dagen gjorde han entré inte mindre än två gånger – och fick stående ovationer.

Sedan gav han sig på att besvara flera frågeställningar:

  • Varför blir vissa företag framgångsrika?
  • Varför ser vissa bara möjligheterna medan andra bara ser och förstorar svårigheterna?
  • Handlar det om turen? Medfödda talanger?

- Om du är passiv och väntar på att något ska hända. Då lär det inte hända, sa han.

Här är fyra framgångsfaktorer han fokuserade på:


Medarbetare och ledarskap

För att lyckas behöver du bra medarbetare med rätt attityd. Inget företag eller verksamhet blir bättre än ambitions- och kvalitetsnivån på medarbetarna. Och antalet motiverade och engagerade medarbetare står i direkt samband med antalet lojala kunder, menar Stefan.

- Det börjar med vad har du för typ av varumärke, och värderingar. Attraherar det den typen av människor som du vill ha in i din organisation? Så lev ert varumärke och lev era värderingar. Det räcker inte att sätta det på pränt, sa han.

Stefan menar att du ska anställa de som har energi, entusiasm och engagemang. Tillsammans med kunskap är det de egenskaperna som ger resultat.

Att fortsätta utvecklas
- Investera i dig själv! Att våga är att växa, och att växa är att vinna. Ingen kan ta ifrån dig din kunskap och erfarenhet, sa Stefan.

Vision och tydliga mål
Skriv ner dina drömmar. Vad vill du uppnå? Kom ihåg att alt är möjligt. Utifrån det skapar du din mission.

Tugga sedan elefanten i små tuggor. Det vill säga bryt ner missionen i månads-, vecko- och dagsmål.

Sätt en målstrategi som fokuserar på hur du kommer vidare från där du är nu. Fokusera på att lägga din dyrbara tid på det som ger resultat.

Säljande kultur
Vi lever alla av försäljning, slog Stefan fast. Hur lyckas man då sälja?

Det gäller att kommunicera så att kunden ser vilken nytta och fördelar du kan ge dem. Det handlar om att hjälpa andra att köpa.
- Jag kan aldrig pådyvla eller tvinga någon att handla någonting men jag kan entusiastisk och med engagemang förmedla vilka alternativ det finns och vilket som är rätt för just den – vad kunden tjänar, sa Stefan.

Sälj inte det kunden vill ha utan sälj det de behöver. Ifrågasätt alltid kunden – kanske finns det någonting annat de behöver än vad de tror. Hjälp dem till en ännu bättre affär. Nyckeln till framgång är merförsäljning.
- Kunderna gör som du säger om du säger det på ett bra sätt, sa Stefan.

- Om du tror att det du har att sälja är till nytta och gagn för de du vill sälja till, då  handlar det ju om att du gör dem en tjänst, avslutade han.